Picture

Fii vigilent la fraude

Protejează-ți datele personale și ale cardului

  •  

    STOP FALS! Protejează-ți datele și evită capcanele online

    Ai primit un e-mail care pare să fie de la OTP Bank și îți cere să actualizezi aplicația de Mobile Banking? Atenție! Este o tentativă de fraudă. Deși pentru unii utilizatori poate părea evident, aceste mesaje reușesc să păcălească mulți clienți, care ajung să ofere involuntar date personale. Iar aceasta poate duce la pierderi financiare.

    Cum recunoști un mesaj fals?

    Escrocii încearcă să te manipuleze folosind mesaje alarmante și logo-ul OTP Bank. Uite câteva semne clare că ai de-a face cu o tentativă de fraudă:

    - Primești un e-mail sau SMS care îți cere să actualizezi aplicația de Mobile Banking.
    - Ți se solicită datele de autentificare, cum ar fi: numele de utilizator, parola, coduri de unică folosință sau datele cardului (număr integral, cod CVC/CVV).
    - Ești notificat că parola ta a fost modificată sau urmează să fie schimbată, deși nu ai solicitat asta.
    - Primești alerte despre tranzacții pe care nu le-ai făcut.

    Ce trebuie să știi?

    - OTP Bank nu solicită niciodată datele tale confidențiale prin telefon, e-mail, SMS sau alte canale.
    - Actualizarea aplicației de Mobile Banking este disponibilă doar prin canale sigure, precum Google Play sau App Store.
    - Dacă primești un e-mail suspect, ignoră-l și nu accesa linkurile sau atașamentele din el.

    Cum te protejezi?

    - Nu oferi nimănui datele tale de autentificare – nici măcar angajaților băncii.
    - Verifică mereu sursa mesajelor. Dacă ceva ți se pare dubios, verifică suplimentar direct cu noi.
    - Schimbă-ți parola imediat dacă bănuiești că a fost compromisă.

    Apelează imediat Contact Center la 0 22 256 456 dacă suspectezi o tentativă de fraudă.

    Siguranța ta contează!

    Sistemele OTP Bank sunt echipate cu cele mai avansate mecanisme de securitate. Dar și tu joci un rol esențial în protejarea contului tău. Urmează aceste recomandări și ajută-ne să ținem escrocii departe.

     Fii vigilent. Fii în siguranță.

  •  

    Fii vigilent la cele mai frecvente tipuri de fraudă cu investiții folosite de escroci, și descoperă mai jos câteva sfaturi utile de prevenire a acestora.

    Frauda: investiții DEEPFAKE

    Ce este?
    Un video falsificat cu ajutorul Inteligenței Artificiale (în care este adaptată vocea, mișcarea corpului și a feței),  cu participarea persoanelor de încredere, precum: președintele statului, politicieni, miniștri ș.a., care oferă sfaturi financiare și recomandări de investiții cu profituri mari și riscuri minime, asigurând condiții simple de înscriere pentru orice cetățean.

    De ce este important să fii informat?
    Video-urile sunt distribuite rapid pe rețelele de socializare, fiind vizionate de un număr mare de oameni, care pot cădea pradă și ”investi” în afacerea recomandată, riscând ulterior să piardă sume semnificative de bani.

    Frauda: investiții cu profit “rapid și garantat”

    Ce este?
    Un tip de fraudă care începe de obicei pe rețelele de socializare, prin care escrocii propun oferte profitabile de investiții în criptovalută, trading criptobursă, iar pentru a participa, necesită completarea unor chestionare online în care se solicită introducerea datelor personale, precum: nume/prenume, nr. de telefon, datele bancare, ș.a. Atât persoanele care au completat chestionarele, cât și cele care nu au completat*, sunt apelate de necunoscuți care se prezintă drept reprezentanții unei bănci, a unei companii de investiții sau trading, care le propun transferarea unor sume bănești, cu scopul de a începe procesul de trading și cumpărare a criptovalutei, sau rezervarea unui loc limitat în grupul investitorilor.
    * escrocii pot găsi numere de telefon în rețelele de socializare sau pe Darknet

    De ce este important să fii informat?
    Procesul începe cu transferarea unor sume mici, ulterior fiind solicitate sume mai mari sub pretextul de a retrage profitul acumulat și suma investită, însă de fapt având drept scop efectuarea unui număr cât mai mare de transferuri.

    Cum să previi fraudele cu investiții?

    - Nu crede tot ce vezi online! Chiar dacă găsești o groază de informație pe internet, asigură-te că sursele din care te informezi sunt veridice.
    - Evită să accesezi link-uri dubioase și să completezi date și informații confidențiale.
    - Fă o pauză și analizează situația înainte de a acționa, nu te lăsa tentat de profituri rapide, garantate și cu riscuri minime.
    - Nu fiecare video este creat cu intenție bună. Analizează bine situația, pentru a nu cădea pradă escrocilor, transferând bani pentru investiții “profitabile”.
    - Când privești un video, încearcă să identifici dacă acesta nu este falsificat, analizând mai multe detalii, precum: clipire nesincronizată, umbre inexistente, zone neclare, lipsa de sincronizare dintre cuvinte și sunet sau mișcare a buzelor, etc.
    - În cazul în care ai fost victima tentativelor de fraudă, informează imediat reprezentanții băncii printr-un apel către Contact Center la +373 22 256 456 și solicită blocarea cardului.

    Pentru a te proteja suplimentar și pentru a monitoriza orice tranzacție sau starea conturilor tale, abonează-te la serviciul SMS Banking și OTP Internet & Mobile Banking.

    Fii vigilent, prudent și informat!

  •  

    Stimate client,

    Te atenționăm despre intensificarea fraudelor cu carduri bancare și te îndemnăm să tratezi cu suspiciune orice apel/mesaj prin care ți se solicită datele cardului, datele personale, parolele de securitate sau codurile de activare/înrolare primite prin SMS, fie prin intermediul rețelelor de socializare, serviciilor de mesagerie, site-urilor de comercializare a bunurilor sau apelurilor telefonice efectuate de către escroci în mod fraudulos, din numele băncii.

    OTP Bank vine cu câteva recomandări pentru prevenirea fraudelor cu carduri bancare:

    - fii prudent la apelurile telefonice de la numere necunoscute sau parvenite prin aplicații de mesagerie, precum și la mesajele primite prin email sau SMS;
    - nu comunica nimănui parolele de securitate recepționate prin SMS și parolele de acces în aplicațiile de mobile banking;
    - fii atent la reclamele cu prețuri mici si ofertele de investiții cu profit garantat;
    - evită accesarea link-urilor dubioase recepționate;
    - nu te înregistra pe diferite platforme dacă nu cunoști gradul de securitate a acestora;
    - acordă o atenție deosebită la conținuturile multimedia falsificate, deepfake-uri (conținut video sau audio falsificat cu ajutorul tehnologiilor de învățare profundă și inteligență artificială (IA)), pentru a evita răspândirea dezinformării sau a cădea victimă ale escrocilor;
    - consultă cu regularitate tranzacțiile efectuate, utilizând serviciul OTP Internet/Mobile Banking sau solicită serviciul OTP SMS Banking pentru alerte SMS în timp real.

    Banca NU solicită niciodată și sub nici o formă datele personale, datele cardului și parolele de securitate.

    Fii vigilent! Iar în cazul în care ai fost victima tentativelor de fraudă, informează imediat reprezentanții băncii printr-un apel către Contact Center la +373 22 256 456 și solicită blocarea cardului.

  • TOP 10 sfaturi practice și utile pentru prevenirea fraudelor:

     

    #1: Nu divulga nimănui: 

    - datele cardului tău bancar: data de expirare a cardului, codul CVV (compus din 3 cifre și amplasat pe spatele cardului), codul PIN sau soldul disponibil pe cont;
    - datele cu caracter personal (codul numeric personal din 13 cifre, data nașterii ș.a.);
    - parolele de securitate recepționate prin SMS (6 cifre) de la Bancă;
    - codurile de activare / înrolare pentru Google Pay sau Garmin Pay;

    indiferent de canalele prin care acestea ți-au fost solicitate (rețele de socializare, servicii de mesagerie, site-uri de comercializare a bunurilor sau apeluri telefonice)

    #2: Verifică cu atenție informațiile din mesaje înainte de a reacționa;

    #3: Evită să accesezi link-urile dubioase recepționate;

    #4: Nu te înregistra pe diferite platforme dacă nu cunoști gradul de securitate a acestora;

    #5: Tratează cu suspiciune reclamele cu prețuri mici, premii bănești sau ”Oferte bombă”, până nu te asiguri de veridicitatea informației și a sursei care a publicat-o;

    #6: Nu accepta instalarea aplicațiilor de tip remote, precum și accesarea telefonului prin aceste aplicații (Anydesk, TeamViewer, altele);

    #7: Nu transmite cardul persoanelor terțe, nu lăsa cardul bancar la vedere și nu permite fotografierea sau copierea datelor cardului de către persoane străine;

    #8: Păstrează cardul într-un loc sigur, nu indica datele acestuia pe diferite link-uri recepționate și nu salva datele cardului în memoria dispozitivului;

    #9: Consultă cu regularitate tranzacțiile efectuate, utilizând serviciul OTP Internet/Mobile Banking sau solicită serviciul OTP SMS Banking pentru alerte SMS în timp real.

    #10: Dacă ai divulgat datele cardului sau parolele de unică folosință, contactează OTP Bank la 022 256 456 și solicită blocarea acestuia.

  •  

    Prieteni,
    Vă avertizăm despre noi metode de fraudă apărute în mediul online, cu utilizarea nelegitimă a logo-ului OTP Bank!
    Vă rugăm să fiți vigilenți și să tratați cu suspiciune orice mesaj de genul „Oferte bombă” sau „oferte bune” sau „oferte doar pentru deținătorii de carduri OTP Bank”, prin care escrocii încearcă să va ademenească și să vă implice în scheme frauduloase.

    Cum funcționează: posesorii cardurilor emise de OTP Bank sunt invitați să ofere unele date de card prin chat sau mesagerie, pentru a primi careva transferuri bănești prin platformele unor comercianți frauduloși, pe care ulterior conform schemei de fraudă, urmează să le transfere către alte persoane, în schimbul unor câștiguri ușoare și atrăgătoare.

    Care sunt riscurile: aceste acțiuni pot atrage după sine nu doar pierderi financiare, dar și răspundere penală pentru implicare în scheme de fraudă.

    Ce trebuie să faceți: Pentru a vă proteja de fraude, vă recomandăm să nu vă aventurați în scheme de câștiguri ușoare și atrăgătoare, să nu oferiți datele de card către persoane necunoscute și să îl utilizați doar în scopuri personale. Iar dacă aveți suspiciuni că ați fost victimele unei escrocherii contactați-ne neîntârziat pentru blocarea cardului la Call Center +37322256456.

    Fiți în siguranță oriunde, chiar și online!

  • Imagini false cu logo-ul OTP Bank au apărut pe rețele de socializare, ademenind utilizatorii să participe la tombole, sondaje plătite sau să se înregistreze pe diferite platforme necunoscute. Folosind promisiunea de câștig, utilizatorii sunt de fapt invitați să acceseze link-uri frauduloase, unde li se solicită să introducă date confidențiale.
    Prin această metodă de fraudă, escrocii colectează datele personale sau de card, pentru a sustrage ulterior mijloacele bănești de pe conturi.

    Pentru a vă proteja de fraude, vă recomandăm să:
    • Nu accesați link-uri ce pretind a fi ale băncii, dar care provin din surse ne-oficiale.
    • Verificați autenticitatea comunicării pe site-ul băncii, sau cu serviciul clienți al băncii.
    • Să nu oferiți/introduceți datele personale sau de card (număr card, CVV, PIN sau data expirării), precum și parole de securitate recepționate de la bancă, pe platforme/site-uri nesecurizate sau necunoscute.

    Dacă aveți suspiciuni că ați fost victimele unei escrocherii sau ați divulgat datele cardului sau parolele de unică folosință, contactați-ne neîntârziat pentru blocarea cardului la Call Center +37322256456.

  • Atenție la fraude!

    Mesaje „Actualizarea/corectarea adresei de livrare a coletului”


    În contextul unei creșteri semnificative a tentativelor de escrocherii prin intermediul serviciilor de curierat, este bine să cunoști care sunt riscurile potențiale și să manifești prudență maximă față de mesaje frauduloase.

    - Escrocii trimit mesaje frauduloase aleator. Scopul lor este să ajungă la cât mai multe persoane sau numere de telefon, printre care poți fi și tu.

    Prin aceste mesaje ei solicită corectarea adresei de livrare a coletului, sub pretextul că, în caz contrar, acesta nu va mai fi livrat. În realitate escrocii nu dețin informații despre cine este în așteptarea unui colet, dar manipulează cu acest gen de mesaje, pentru a provoca interes.

    Recomandarea #1: Verifică cu atenție informațiile din mesaj și, înainte de a reacționa, solicită detalii de la compania responsabilă de livrarea coletului (dacă ești în așteptarea unei livrări).

    -  În mesaj se solicită să accesați un link pentru a putea corecta datele de livrare.

    La accesarea linkului vei fi direcționat, de cele mai deseori, către un site-clonă al site-ului de livrare POȘTA MOLDOVEI sau NOVA POSHTA. Aici ți se va cere să introduci datele cardului bancar și să plătești o taxă simbolică (sumă mică, de exemplu 5 lei) pentru corectarea adresei și livrarea ulterioară a coletului.

    Recomandarea #2: Evită să accesezi link-urile dubioase primite și să completezi datele cardului solicitate. La accesarea acestor link-uri/adrese, escrocii vizualizează în timp real datele completate de tine astfel obținând informațile de pe card și parola de securitate. Având aceste date, escrocii pot utiliza banii tăi foarte ușor.

    Recomandarea #3: Nu divulga nimănui datele cardului tău bancar (data de expirare a cardului, codul CVV (din 3 cifre, din spatele cardului), soldul disponibil pe cont și parolele de securitate recepționate prin SMS (6 cifre)  de la Bancă.

    -  După completarea datelor solicitate, se va afișa o eroare

    Scopul escrocilor este de a compromite datele cardului tău, iar dacă le divulgi și parola de înrolare a cardului în Google Pay sau Garmin Pay (portofel digital), pe care o primești prin SMS de la Bancă, aceștia pot să le utilizeze pentru a efectua tranzacții frauduloase.

    Recomandare #4: NU COMUNICA nimănui codurile de activare/înrolare pentru Google Pay sau Garmin Pay.

    Recomandare #5: Dacă ai divulgat datele cardului sau parolele de unică folosință, contactează OTP Bank la +37322256456 și solicită blocarea acestuia.

    Pentru a te proteja suplimentar și pentru a monitoriza orice tranzacție/starea conturilor tale, abonează-te la serviciul SMS Banking și OTP Internet/Mobile Banking.

    Atunci când te confrunți cu situații suspecte, sesizează-ne sau contactează-ne pentru a clarifica situația.

    Fii vigilent, prudent și informat!

  •  

    Stimați clienți,

    Vă atenționăm despre intensificarea fraudelor cu carduri bancare și vă îndemânăm să tratați cu suspiciune orice apel/mesaj prin care vi se solicită datele cardului, datele personale sau parole de securitate, fie prin intermediul rețelelor de socializare, serviciilor de mesagerie, site-urilor de comercializare a bunurilor sau apelurilor telefonice efectuate de către escroci în mod fraudulos, din numele băncii.

    Banca NU solicită niciodată și sub nici o formă datele confidențiale ale cardului bancar sau datele personale.

    Consultați cu regularitate tranzacțiile efectuate, utilizând serviciul OTP Internet/Mobile Banking sau solicitați serviciul OTP SMS Banking pentru alerte SMS în timp real.

    Fiți vigilenți! Iar în cazul în care ați fost victima tentativelor de fraudă, informați imediat reprezentanții băncii printr-un apel către Call Center la +373 22 256 456 și solicitați blocarea cardului.

  • Fraude pe site-uri de comercializare a bunurilor, link-uri false Poșta Moldovei și Nova Poshta

    Te atenționăm despre intensificarea cazurilor de fraudă cu carduri bancare! Află pașii pe care îi parcurg escrocii, pentru a ști cum să procedezi ca să nu fii victima înșelătorilor.


    1. Escrocii te vor contacta prin WhatsApp, Telegram sau Viber

    Numărul tău de telefon este afișat în anunțurile de pe www.999.md, www.makler.md etc. și poate fi găsit ușor. Escrocii te vor contacta direct și vor întreba dacă produsul mai este disponibil. Pentru că sunt cetățeni străini și folosesc instrumente de traducere, vei observa greșeli gramaticale și de exprimare, iar unii dintre ei vor începe conversația în limba rusă. Escrocii vor insista asupra unei metode de livrare, iar plata comenzii prin transfer la card.

    Sfat #1: Nu divulga nimănui informație despre tine sau despre cardul tău bancar!


    2. Îți vor transmite un link pentru plată

    Linkul te va direcționa către un site-clonă al site-ului de livrare POȘTA MOLDOVEI sau NOVA POSHTA. Aici ți se va cere să introduci datele cardului bancar.

    Important! Dacă trebuie să primești bani, NU trebuie să furnizezi informație despre: data de expirare a cardului, codul CVV (din 3 cifre, din spatele cardului) soldul disponibil pe cont și parolele de securitate recepționate prin SMS.

    Persoana care efectuează transferul are nevoie doar de numărul de card (indiferent de țara de proveniență sau destinatară). Dacă introduci date adiționale, banii tăi pot fi furați!

    Sfat #2: Nu accesa link-urile din mesaje și nu completa datele solicitate despre card. Datorită accesării link-urilor, escrocii pot obține datele cardului, parolele de securitate și informația despre soldul disponibil la cont. Cu aceste date, escrocii pot retrage foarte ușor banii de pe card.


    3. Vor insista să introduci datele solicitate

    Escrocii vor face presiuni asupra ta, pentru a te face să oferi datele mai repede. În acest moment ar trebui să pui capăt conversației și să raportezi frauda. În sesizarea ta către OTP Bank, poți include o captură de ecran cu conversația voastră, numărul persoanei și linkul care ți l-a transmis, iar OTP Bank va avea grijă de securitatea cardului tău.

    Sfat #3: Dacă ai divulgat datele cardului, contactează OTP Bank la 022-256-456 și solicită blocarea cardului.

    Pentru a te proteja, abonează-te la serviciul SMS banking și OTP Internet/Mobile banking pentru a fi la curent cu starea contului și a monitoriza orice tranzacție.

    OTP Bank îți dorește sărbători luminate și în siguranță alături de cei dragi!

  • ATENȚIE!

    Fraude prin link-uri false Nova Poshta și apeluri de la „presupuși” angajați ai băncii

    Stimați clienți,
    Vă atenționăm despre intensificarea cazurilor de fraudă efectuate prin link-uri false Nova Poshta, precum și prin apelarea clienților de către “presupuși” angajați ai băncii.

    Link-uri false Nova Poshta

    Escrocii iau legătura cu deținătorii de card prin intermediul anunțurilor de comercializare a bunurilor plasate de aceștia pe site-uri ca www.999.md, www.makler.md ș.a, și solicită livrarea bunului prin intermediul Nova Poshta sau a altui serviciu de curierat.
    Ulterior, expediază un link ce direcționează persoana către site-ul clonă Nova Poshta, solicitând completarea informațiilor de pe card (număr card, CVV/CVC, data expirării), parole de securitate recepționate prin SMS, soldul disponibil pe cont etc.
    Drept urmare a accesării link-ului, infractorii obțin accesul în timp real la vizualizarea datelor care sunt completate și retrag banii de pe card prin transfer P2P sau prin alte plăți în mediul on-line.

    Apeluri de la “presupuși” angajați ai băncii

    Escrocii apelează pe numărul de telefon mobil sau Viber/WhatsApp, prezentându-se drept angajați ai băncii, sub pretextul că de pe card s-a efectuat un transfer către Kazahstan (sau altă țară) , solicitând de urgență datele cardului și parole de securitate, pentru a-l bloca. Totodată, aceștia solicită informația despre soldul disponibil pe cont, pentru ca ulterior cu datele de card care au fost oferite, să retragă banii prin transfer P2P sau prin intermediul achitărilor în mediul on-line.

    Pentru a evita astfel de situații, vă rugăm să fiți vigilenți și să țineți cont de următoarele reguli:

    -   Angajații băncii nu solicită niciodată datele personale sau datele cardului;
    -   Pentru orice transfer de bani la cardul Dvs. bancar, persoana care efectuează transferul are nevoie doar de numărul de card (indiferent de țara de proveniență sau destinatară);
    -   Manifestați maximă prudență și nu divulgați nimănui datele personale sau ale cardului bancar (număr card, data expirării, codul CVV/CVC, parole de securitate primite prin SMS);
    -   Nu transmiteți cardul persoanelor terțe, nu lăsați cardul bancar la vedere și nu permiteți fotografierea sau copierea datelor cardului de către persoane străine;
    -   Păstrați cardul într-un loc sigur, nu indicați datele acestuia pe diferite link-uri recepționate și nu salvați datele cardului în memoria dispozitivului;
    -   Verificați regulat starea contului prin OTP Internet/Mobile Banking și abonați-vă la serviciul de SMS notificări.

     

    În cazul în care ați divulgat datele cardului, contactați-ne imediat la numărul de telefon 022-256-456 (indicat pe card) pentru examinarea situației, acordarea suportului necesar sau blocarea cardului.

  • Noi tentative de fraudă în mediul online

    Au fost semnalizate noi tentative de fraudă în mediul online. Pentru a preveni astfel de tentative, vă rugăm repetat să fiți vigilenți la orice apel/mesaj prin care vi se solicită date personale sau de card, atât prin intermediul rețelelor de socializare, apelurilor telefonice, cât și a site-urilor de comercializare a bunurilor. 

    Sunt câteva măsuri simple, dar temeinice, de care vă rugăm să țineți cont:

    • NU oferiți nimănui și sub niciun pretext, parolele de acces în OTP Internet/Mobile Banking, datele cardului sau alte informații confidențiale, chiar dacă aceștia se prezintă drept angajați ai băncii! Angajații OTP Bank nu apelează și nu solicită niciodată prin telefon sau alte canale de comunicare, datele confidențiale ale cardului bancar. Întrerupeți apelul și anunțați imediat Banca.

    • Nu furnizați datele Dvs. personale aferente cardului bancar drept răspuns la solicitări prin mesaje electronice, sms, prin telefon sau prin intermediul rețelelor de socializare (Facebook, Instagram, Viber, WhatsApp, Telegram)

    • Tratați cu suspiciune propunerea de a primi banii pe card prin accesarea unui link expediat de către „potențialul cumpărător”, care se declară interesat de a achiziționa bunurile/serviciile pe care le comercializați pe site-uri precum: www.999.md, www.makler.md, www.olx.ro etc. De regulă, link-urile date vă direcționează pe pagini web false a serviciilor de livrare, serviciilor poștale, servicii  de curierat prin NOVA POSHTA, prin care se cere să completați datele cardului, CVV/CVC, data expirării, soldul în cont etc. În realitate, prin această metodă răufăcătorii încearcă să colecteze datele Dvs. bancare pentru a sustrage ilicit banii de pe contul. 

    • Nu accesați mesaje de tip pop-up, expediate de adrese necunoscute!

    • Fiti vigilenți si informați imediat banca dacă bancomatul la care va deserviți prezintă urme de vandalism, dispozitive suplimentare conectate, dacă a capturat cardul sau nu a eliberat numerarul etc. La solicitarea Dvs., Banca va bloca imediat cardul, pentru a evita orice pierdere de sume bănești din cauza unor eventuale fraude. 


    Consultați cu regularitate tranzacțiile efectuate utilizând OTP Internet/Mobile Banking. Abonați-vă la serviciul SMS pentru a primi alerte SMS în timp real despre tranzacțiile efectuate. În cazul în care ați fost victima tentativelor de fraudă, informați imediat reprezentanții băncii printr-un apel la Call Center la +373 256 456 și solicitați blocarea cardului. 

  • Cele mai recente fraude, la care trebuie să fii atent

    1. Tombole fictive, organizate de o pagină-clonă OTP Bank

    Pagina fictivă OTP Bank comentează la publicațiile paginilor din grupul OTP, pe rețelele de socializare.
    Pretextul ar fi că OTP Bank ofertă o sumă grandioasă, celor care participă în tombolă.

    Te îndemnăm să nu dai curs acestei fraude, așa cum OTP Bank nu organizează niciodată astfel de tombole.

    • Nu clica link-ul din comentarii, iar dacă ai făcut-o, nu fă nimic altceva;
    • Închide pagina, curăță cache-ul din browser și restartează calculatorul.


    Dacă ai observat astfel de fraude, utilizând numele OTP Bank, te încurajăm să ne scrii direct, apăsând pe butonul verde de mai jos


    Noi tipuri de fraudare au loc săptămânal. Infractorii solicită datele cardurilor pentru a efectua transferuri și alte tranzacții cu banii tăi. Fii vigilent!

  • 1. Apeluri sau mesaje primite de la "potențiali cumpărători"

    Fraudele de acest tip au loc pe site-uri ca www.999.md, www.makler.md, www.olx.ro ș.a.

    Infractorii te contactează direct și sub pretextul că nu se pot întâlni cu tine pentru a lua bunul procurat, îți propun să îl transmiți utilizând serviciile poștale (de exemplu Poșta Moldovei). De asemenea, sub pretextul că ar fi mai comod pentru tine, infractorii propun să-ți plătească bunul în avans, iar pentru asta cer datele cardului tău.

    Te îndemnăm să nu oferi nimănui și sub niciun pretext informația despre cardul/cardurile tăle bancare!

    2. Site-uri fictive unde poți comanda online

    E posibil să observi site-uri asemănătoare cu cele cunoscute de tine, unde poți comanda livrare de bucate online, servicii de catering, pizza. Trebuie să fii atent, deoarece la aceste site-uri este parțial modificată adresa web.

    La efectuarea comenzii, după ce adaugi datele cardului și codul de securitate primit prin SMS, de pe cardul tău sunt extrași bani și această comandă nu va fi niciodată livrată.

    Te îndemnăm să verifici cu regularitate și prudență site-urile de pe care faci comenzi. Vezi pagina de Facebook, Instagram, caută recenziile și înainte să faci comanda verifică dacă există metode de contact. Dacă ele nu există și pagina/paginile date nu sunt active sau sunt recent create (au puține publicații, nu există recenzii și conținutul este de proastă calitate), cel mai probabil ai identificat o fraudă.

    În cazul în care ai fost victima unei tentative de fraudă, informează-ne cât mai rapid și solicită blocarea cardului.
    Te îndemnăm să ne scrii direct, apăsând pe butonul verde de mai jos.


    Noi tipuri de fraudare au loc săptămânal. Infractorii solicită datele cardurilor pentru a efectua transferuri și alte tranzacții cu banii tăi. Fii vigilent!

     

Mai multă informație

Cazurile de fraudă, care urmăresc obținerea datelor aferente cardurilor bancare au loc atât prin intermediul rețelelor de socializare, apelurilor telefonice, cât și a site-urilor de comercializare a bunurilor.

Escrocii se pot prezenta drept reprezentanți ai Băncii sau ale altor companii recunoscute, și transmite mesaje cu solicitări ce implică oferirea datelor cardului Dvs. bancar (numarul din 16 cifre, codul de securitate CVV indicat pe verso-ul cardului, data expirării, parolele recepționate prin SMS/email), sub diverse pretexte: participarea la tombole, sondaje, concursuri sau de a procura produse online la preț redus etc. După ce infractorii obțin datele solicitate, aceștia intră în posesia mijloacelor bănești și efectuează transferuri de tip P2P sau alte tranzacții frauduloase, prejudiciind astfel deținătorii de card.

Manifestă maximă prudență și tratează cu suspiciune:

- Apelurile primite (prin telefon, servicii de mesagerie: Viber, WhatsApp, Telegram etc.);
- Apelurile sau mesajele primite de la potențialii cumpărători ai produselor plasate pe site-uri de comercializare;
- Apelurile sau mesajele primite de la persoane apropiate, care solicită datele cardului bancar;
- Alte scheme de fraudă precum:participarea la tombole, procurarea produselor online la preț redus, sondaje, concursuri din numele Băncii sau ale altor companii recunoscute.

Important

- Nu oferi nimănui și sub niciun pretext, parolele de securitate, datele cardului sau alte informații confidențiale, chiar dacă persoanele care le solicită sunt rude sau se prezintă drept angajați ai băncii;
- Tratează cu suspiciune orice apel prin care ți se solicită date personale, chiar dacă numărul de telefon sau seamănă cu cel al OTP Bank. Întrerupe apelul și anunță imediat Banca;
- Accesează doar site-uri care le cunoști, fii atent la reclamele care îți apar pe rețelele de socializare, analizează recenziile și la denumirea site-urilor;
- Fii atent la ferestrele de tip pop-up, care se deschid automat la accesare unor site-uri. Pe cât este posibil, setează blocarea ferestrelor de acest tip, în setările browserului
- Nu efectua plăți în favoarea comercianților pe care nu-i cunoști, nu i-ai verificat sau care îți par dubioși!


În cazul în care ai fost victima unei tentative de fraudă, informează-ne cât mai rapid și solicită blocarea cardului.
Te îndemnăm să ne scrii direct, apăsând pe butonul verde de mai jos.

Tipuri de fraude cu cardurile bancare

Frauda: Deepfake – video-uri falsificate

Ce este?

Deepfake-urile sunt videoclipuri sau înregistrări audio realizate cu ajutorul inteligenței artificiale (AI), care imită perfect vocea, chipul și gesturile unei persoane cunoscute.

Cum funcționează?

- Escrocii creează materiale media convingătoare în care persoane publice, lideri sau rude apropiate recomandă investiții sau cer ajutor financiar.
- Videoclipurile sunt bine realizate – cu imagine și sunet de calitate, limbaj persuasiv și distribuție masivă pe rețele sociale.
- Uneori, vocea pare a fi chiar a șefului de la serviciu sau a unei rude apropiate.
- Scopul este să te convingă să accesezi link-uri frauduloase, să transmiți date confidențiale sau chiar să transferi bani în conturile escrocilor.

Cum te protejezi?

- Nu crede orbește ce vezi online, oricât de autentic ar părea.
- Fii atent la detalii: clipiri nesincronizate, mișcări rigide ale feței, voce robotică, sunet decalibrat față de buze.
- Confirmă direct cu persoana în cauză dacă ai primit o solicitare audio/video suspectă.
- Nu accesa link-uri necunoscute și nu completa date confidențiale.
- Nu furniza datele cardului, codul CVV, parolele primite prin SMS sau coduri de înrolare în Google Pay/Garmin Pay.
- Dacă ai suspiciuni sau ai divulgat date confidențiale, sună de urgență la OTP Bank – 022 256 456 pentru blocarea cardului, contului și a aplicației OTP Internet & Mobile Banking.
- Activează SMS Banking și OTP Internet & Mobile Banking pentru a te proteja suplimentar și pentru a monitoriza orice tranzacție/starea conturilor tale.

Atunci când te confrunți cu situații suspecte, sesizează-ne sau contactează-ne pentru a clarifica situația.
Fii vigilent, prudent și informat!

În cazul în care ai fost victima unei tentative de fraudă, informează-ne cât mai rapid și solicită blocarea cardului.
Te îndemnăm să ne scrii direct, apăsând pe butonul verde de mai jos.

Frauda: Investiții false – „profit rapid și garantat”

Ce este?

Este o schemă prin care escrocii încearcă să te convingă să investești bani în afaceri fictive, promițându-ți câștiguri mari și rapide, fără riscuri.

Cum funcționează?

- Escrocii promovează „investiții sigure” pe rețele sociale (Facebook, Telegram etc.), de obicei în criptomonede sau platforme de trading.
- Ești rugat(ă) să completezi un formular cu date personale și bancare.
- Primești un apel de la un „broker” sau „specialist” care te convinge să investești o sumă mică, apoi să continui cu sume tot mai mari.
- Ți se cere să instalezi aplicații, să accesezi linkuri sau să trimiți copii ale actelor.
- Soldurile „câștigate” sunt fictive – escrocii doar simulează profitul pentru a te încuraja să investești mai mult.
- Banii ajung la „cărăuși de bani” care îi retrag și îi transferă mai departe, pierzându-se urma acestora.

Cum te protejezi?

- Tratează cu scepticism ofertele care promit îmbogățire rapidă.
- Nu completa chestionare cu date personale sau bancare.
- Nu accepta să instalezi aplicații la indicația unei persoane necunoscute.
- Refuză să trimiți copii ale actelor sau să divulgi parole.
- Nu efectua tranzacții la ghidajul cuiva prin telefon.
- Dacă ai suspiciuni sau ai divulgat date confidențiale, sună de urgență la OTP Bank – 022 256 456 pentru blocarea cardului, contului și a aplicației OTP Internet & Mobile Banking.
- Activează SMS Banking și OTP Internet & Mobile Banking pentru a te proteja suplimentar și pentru a monitoriza orice tranzacție/starea conturilor tale.

Atunci când te confrunți cu situații suspecte, sesizează-ne sau contactează-ne pentru a clarifica situația.
Fii vigilent, prudent și informat!

În cazul în care ai fost victima unei tentative de fraudă, informează-ne cât mai rapid și solicită blocarea cardului.
Te îndemnăm să ne scrii direct, apăsând pe butonul verde de mai jos.

Frauda: Romance

Ce este?

Este un tip de fraudă emoțională prin care escrocii îți câștigă încrederea într-o relație online, doar pentru a obține bani sau date confidențiale.

Cum funcționează?

- Ești contactat pe rețele sociale, WhatsApp, Messenger, Viber ș.a.
- Comunicarea devine tot mai personală, iar încrederea se construiește în timp – uneori săptămâni sau chiar luni.
- După ce se creează o legătură emoțională, escrocul îți cere bani sau date bancare sub pretextul unei situații urgente: boală, accident, probleme financiare sau ajutor pentru o cauză umanitară.
- Solicitările devin din ce în ce mai frecvente și sumele cresc progresiv.
- În unele cazuri, victimele ajung să transfere bani altor victime, fără să știe că sunt implicate într-o schemă de fraudă.

Cum te protejezi?

- Verifică identitatea persoanelor cu care intri în contact online solicitând informații suplimentare sau verificând informațiile din profil.
- Nu divulga date cu caracter personal, datele bancare sau financiare persoanelor necunoscute.
- Tratează cu scepticism solicitările urgente de bani și fii atent la scuzele de a evita întâlnirea în realitate.
- Utilizează cu prudență platformele online de socializare și evită dezvăluirea informațiilor personale
- Dacă ai suspiciuni sau ai divulgat date confidențiale, sună de urgență la OTP Bank – 022 256 456 pentru blocarea cardului, contului și a aplicației OTP Internet & Mobile Banking.
- Activează SMS Banking și OTP Internet & Mobile Banking pentru a te proteja suplimentar și pentru a monitoriza orice tranzacție/starea conturilor tale.

Atunci când te confrunți cu situații suspecte, sesizează-ne sau contactează-ne pentru a clarifica situația.
Fii vigilent, prudent și informat!

În cazul în care ai fost victima unei tentative de fraudă, informează-ne cât mai rapid și solicită blocarea cardului.
Te îndemnăm să ne scrii direct, apăsând pe butonul verde de mai jos.

Frauda: Livrarea coletului

Ce este?

O fraudă frecventă prin care primești un SMS sau mesaj cu un link pentru „corectarea adresei de livrare a coletului”.

Cum funcționează?

- Mesajul conține un link care duce către un site fals ce imită Poșta Moldovei, Nova Poshta etc.
- Ți se cere să introduci datele cardului și să achiți o „taxă” simbolică (ex: 5 lei).
- După introducerea datelor, apare o „eroare”, iar datele deja sunt compromise.
- Dacă ai introdus și parola de înrolare a cardului în Google Pay sau Garmin Pay primit prin SMS de la Bancă, escrocii pot folosi cardul tău pentru a efectua tranzacții frauduloase.

Cum te protejezi?

- Nu accesa link-uri din mesaje suspecte și nu completa datele cardului pe site-uri necunoscute sau neverificate.
- Nu divulga nimănui datele cardului tău bancar (data de expirare a cardului, codul CVV, soldul disponibil pe cont și parolele de securitate recepționate prin SMS de la Bancă), și codurile de activare/înrolare pentru Google Pay sau Garmin Pay.
- Solicită detalii de la compania de curierat, în cazul în care într-adevăr aștepți un colet.
- Dacă ai suspiciuni sau ai divulgat date confidențiale, sună de urgență la OTP Bank – 022 256 456 pentru blocarea cardului, contului și a aplicației OTP Internet & Mobile Banking.
- Activează SMS Banking și OTP Internet & Mobile Banking pentru a te proteja suplimentar și pentru a monitoriza orice tranzacție/starea conturilor tale.

Atunci când te confrunți cu situații suspecte, sesizează-ne sau contactează-ne pentru a clarifica situația.
Fii vigilent, prudent și informat!

În cazul în care ai fost victima unei tentative de fraudă, informează-ne cât mai rapid și solicită blocarea cardului.
Te îndemnăm să ne scrii direct, apăsând pe butonul verde de mai jos.

Frauda: Site-uri de comercializare a bunurilor

Ce este?

Este o metodă de fraudă prin care escrocii se dau drept cumpărători interesați de produsele tale postate pe site-uri de anunțuri.

Cum funcționează?

- După ce publici un anunț pe platforme precum 999.md sau makler.md, ești contactat prin mesaj pe WhatsApp, Viber sau Telegram de persoane care pretind că doresc să cumpere produsul.
- Persoana propune o „metodă sigură de livrare” și trimite un link care duce către un site fals ce imită Poșta Moldovei, Nova Poshta, în care cere să completezi datele cardului bancar.
- După ce introduci datele, escrocii folosesc aceste informații pentru a retrage banii de pe card.
- Aceștia pot insista sau presa să introduci datele „cât mai repede”.

Cum te protejezi?

- Nu divulga nimănui datele tale personale și a cardului tău bancar
- Nu accesa link-uri primite de la persoane necunoscute și nu introdu datele cardului.
- Încheie conversația imediat dacă observi ceva suspect.
- Dacă ai suspiciuni sau ai divulgat date confidențiale, sună de urgență la OTP Bank – 022 256 456 pentru blocarea cardului, contului și a aplicației OTP Internet & Mobile Banking.
- Activează SMS Banking și OTP Internet & Mobile Banking pentru a te proteja suplimentar și pentru a monitoriza orice tranzacție/starea conturilor tale.

Atunci când te confrunți cu situații suspecte, sesizează-ne sau contactează-ne pentru a clarifica situația.
Fii vigilent, prudent și informat!

În cazul în care ai fost victima unei tentative de fraudă, informează-ne cât mai rapid și solicită blocarea cardului.
Te îndemnăm să ne scrii direct, apăsând pe butonul verde de mai jos.

Frauda: Furtul de identitate

Ce este?

Este o formă de fraudă prin care cineva obține și folosește datele tale personale fără acordul tău, pentru a accesa resurse financiare, a deschide conturi sau a contracta servicii în numele tău.

Cum funcționează?

- Datele tale pot fi colectate de pe rețele sociale, din aplicații nesigure sau formulare online false.
- Aceste date pot fi utilizate pentru a crea profiluri false, a comite fraude în mediul online sau pentru a obține acces la alte informații sensibile.

Cum te protejezi?

- Verifică dacă website-ul este securizat înainte de a introduce datele personale.
- Evită să publici prea multe date personale online și verifică periodic setările de confidențialitate.
- Activează autentificarea în doi pași pe conturile online.
- Setează parole complexe și diferite pentru fiecare cont.
- Dacă ai suspiciuni sau ai divulgat date confidențiale, sună de urgență la OTP Bank – 022 256 456 pentru blocarea cardului, contului și a aplicației OTP Internet & Mobile Banking.
- Activează SMS Banking și OTP Internet & Mobile Banking pentru a te proteja suplimentar și pentru a monitoriza orice tranzacție/starea conturilor tale.

Atunci când te confrunți cu situații suspecte, sesizează-ne sau contactează-ne pentru a clarifica situația.
Fii vigilent, prudent și informat!

În cazul în care ai fost victima unei tentative de fraudă, informează-ne cât mai rapid și solicită blocarea cardului.
Te îndemnăm să ne scrii direct, apăsând pe butonul verde de mai jos.

Fraudă: Cărăușii de bani

Ce este?

Persoanele care transferă bani obținuți în mod ilegal către alte persoane și în alte conturi, în schimbul unui comision, cu intenția de a pierde urma beneficiarului real.

Cum funcționează?

- Primești o ofertă de „job online” prin rețele sociale sau email.
- Ți se cere să deschizi un cont bancar sau să folosești contul propriu pentru a primi și retrimite bani.
- Sumele provin din fraude, iar tu devii intermediarul (cărăușul), primind un comision.

Cum te protejezi?

- Nu deschide conturi bancare pentru persoane necunoscute.
- Refuză orice ofertă care implică primirea și transferul de bani, și nu răspunde mesajelor sau apelurilor în care ți se promite o sumă de bani pentru tranzacțiile în numele altor persoane.
- Dacă ai suspiciuni sau ai divulgat date confidențiale, sună de urgență la OTP Bank – 022 256 456 pentru blocarea cardului, contului și a aplicației OTP Internet & Mobile Banking.
- Activează SMS Banking și OTP Internet & Mobile Banking pentru a te proteja suplimentar și pentru a monitoriza orice tranzacție/starea conturilor tale.

Atunci când te confrunți cu situații suspecte, sesizează-ne sau contactează-ne pentru a clarifica situația.
Fii vigilent, prudent și informat!

În cazul în care ai fost victima unei tentative de fraudă, informează-ne cât mai rapid și solicită blocarea cardului.
Te îndemnăm să ne scrii direct, apăsând pe butonul verde de mai jos.

Fraudă: Accidentul

Ce este?

Este o metodă de manipulare prin care ești apelat de o persoană care pretinde că un membru al familiei tale a avut un accident și are nevoie urgentă de bani.

Cum funcționează?

- Escrocii sună cu număr ascuns, prezentându-se drept polițiști, avocați sau medici și comunică despre faptul că o rudă apropiată este implicată într-un accident grav și trebuie „ajutată” de urgență.
- Ți se cere să transferi bani într-un cont sau să-i înmânezi unui intermediar.
- Presiunea emoțională este mare, iar apelul este urgent și alarmist.

Cum te protejezi?

- Închide imediat apelul și contactează ruda în cauză.
- Nu transfera bani și nu oferi informații personale sau financiare.
- Anunță imediat Poliția.
- Dacă ai suspiciuni sau ai divulgat date confidențiale, sună de urgență la OTP Bank – 022 256 456 pentru blocarea cardului, contului și a aplicației OTP Internet & Mobile Banking.

Atunci când te confrunți cu situații suspecte, sesizează-ne sau contactează-ne pentru a clarifica situația.
Fii vigilent, prudent și informat!

În cazul în care ai fost victima unei tentative de fraudă, informează-ne cât mai rapid și solicită blocarea cardului.
Te îndemnăm să ne scrii direct, apăsând pe butonul verde de mai jos.

Frauda: Moștenirea

Ce este?

Este un tip de scam prin care primești un email în care ți se spune că ești moștenitorul unei averi uriașe, dar pentru a o obține trebuie să plătești o „taxă”.

Cum funcționează?

- Mesajul vine de la un pretins avocat.
- Povestea sună credibil: un milionar decedat, fără rude, cu același nume de familie.
- Ți se cere să efectuezi un transfer spre o destinație necunoscută: „comision pentru a putea primi moștenirea”.
- După ce trimiți banii, persoana dispare, iar moștenirea nu există.

Cum te protejezi?

- Verifică identitatea persoanelor cu care intri în contact online solicitând informații suplimentare sau verificând informațiile din profil.
- Nu divulga date cu caracter personal, datele bancare sau financiare persoanelor necunoscute.
- Tratează cu scepticism mesajele cu promisiuni exaggerate și nu trimite bani pentru „moșteniri” de la necunoscuți.
- Raportează schema de fraudă precum și eventualele dubii cu privire la autenticitatea unei persoane online către autorități, pentru a contribui la identificarea infractorilor.
- Dacă ai suspiciuni sau ai divulgat date confidențiale, sună de urgență la OTP Bank – 022 256 456 pentru blocarea cardului, contului și a aplicației OTP Internet & Mobile Banking.
- Activează SMS Banking și OTP Internet & Mobile Banking pentru a te proteja suplimentar și pentru a monitoriza orice tranzacție/starea conturilor tale.

Atunci când te confrunți cu situații suspecte, sesizează-ne sau contactează-ne pentru a clarifica situația.
Fii vigilent, prudent și informat!

În cazul în care ai fost victima unei tentative de fraudă, informează-ne cât mai rapid și solicită blocarea cardului.
Te îndemnăm să ne scrii direct, apăsând pe butonul verde de mai jos.

Fraudă: Creditul

Ce este?

Este o schemă prin care ți se promite un credit rapid și accesibil, dar ți se cere să plătești „taxe” în avans, fără ca împrumutul să existe în realitate.

Cum funcționează?

- Ești contactat prin email sau rețele de socializare și ți se oferă un credit, fără verificare de bonitate, și ți se cere să plătești în avans comisioane în scopul acoperirii „costurilor administrative” ale cererii de împrumut.
- De fapt, în spatele acestor „împrumuturi” nu există instituții financiare. Sumele sunt trimise în mai multe conturi diferite, iar după plată, fraudatorii dispar.

Cum te protejezi?

- Fii prudent la ofertele de credit atractive, care solicită minim infomații și documente
- Verifică identitatea și reputația companiei înainte de a accepta orice ofertă.
- Fă o pauză și analizează situația înainte de a transfera sume de bani.
- Dacă ai suspiciuni sau ai divulgat date confidențiale, sună de urgență la OTP Bank – 022 256 456 pentru blocarea cardului, contului și a aplicației OTP Internet & Mobile Banking.
- Activează SMS Banking și OTP Internet & Mobile Banking pentru a te proteja suplimentar și pentru a monitoriza orice tranzacție/starea conturilor tale.

Atunci când te confrunți cu situații suspecte, sesizează-ne sau contactează-ne pentru a clarifica situația.
Fii vigilent, prudent și informat!

În cazul în care ai fost victima unei tentative de fraudă, informează-ne cât mai rapid și solicită blocarea cardului.
Te îndemnăm să ne scrii direct, apăsând pe butonul verde de mai jos.

Frauda: Vishing (Inginerie Socială)

Ce este?

Vishing (voice phishing) este o tentativă de fraudă prin telefon. Escrocii sună și se prezintă drept angajați ai unei bănci sau ai operatorului de telefonie mobilă, pentru a obține date confidențiale sau a te convinge să faci un transfer.

Cum funcționează?

- Primești un apel aparent legitim, de pe un număr care seamănă cu cel al unui Call Centru.
- Escrocii se prezintă drept angajații băncii, spun că s-a făcut o tranzacție suspectă de pe contul tău și că trebuie „să salvezi banii” transferându-i într-un cont „sigur”.
- Îți cer datele cardului, parolele de securitate și detaliile despre soldul disponibil pentru a bloca transferul.
- În cazul în care primesc datele de card și parolele de securitate solicitate, banii sunt retrași din cont prin transfer P2P sau prin achitări online.

Cum te protejezi?

- Banca nu va solicita niciodată să comunici datele cardului, parolele securizate expediate prin SMS, parolele de acces sau transferarea mijloacelor bănești pe un cont, indiferent care ar fi pretextul.
- Fii vigilent și tratează cu suspiciune orice apel prin care ți se solicită date personale, chiar dacă numărul de telefon seamănă cu cel al Băncii, sau ești contactat de serviciul de Securitate Bancară.
- Dacă primești apeluri telefonice în care ți se solicită să furnizezi date personale, închide telefonul și contactează banca, folosind de preferință un alt dispozitiv telefonic decât cel pe care ai fost apelat;
- Fii rezervat față de apelanții necunoscuți! Este recomandat să setezi ca toate apelurile ce provin de la numere necunoscute să fie blocate sau redirecționate către căsuța vocală.
- Dacă ai suspiciuni sau ai divulgat date confidențiale, sună de urgență la OTP Bank – 022 256 456 pentru blocarea cardului, contului și a aplicației OTP Internet & Mobile Banking.
- Activează SMS Banking și OTP Internet & Mobile Banking pentru a te proteja suplimentar și pentru a monitoriza orice tranzacție/starea conturilor tale.

Atunci când te confrunți cu situații suspecte, sesizează-ne sau contactează-ne pentru a clarifica situația.
Fii vigilent, prudent și informat!

În cazul în care ai fost victima unei tentative de fraudă, informează-ne cât mai rapid și solicită blocarea cardului.
Te îndemnăm să ne scrii direct, apăsând pe butonul verde de mai jos.

Frauda: Smishing

Ce este?

Smishing este o tentativă de fraudă prin mesaje SMS, care te îndeamnă să accesezi linkuri periculoase sau să trimiți date personale.

Cum funcționează?

- Primești un SMS cu un mesaj tentant sau alarmant, cum ar fi: „Ai câștigat un premiu!”, „Confirmă plata” sau „Transferul tău e în așteptare”.
- În conținutul mesajului ți se solicită să oferi date personale și bancare: numărul cardului, data expirării, codul CVV/CVC2, parole de Ssecuritate ș.a.
- Uneori, escrocii se dau drept cumpărători interesați de produsele din anunțul publicat pe platforme precum 999.md sau makler.md și îți cer să trimiți datele cardului „pentru a-ți transfera banii”.
- Alte situații implică mesaje trimise de pe conturi false ale prietenilor sau cunoștințelor (de pe rețele sociale), care îți solicită ajutor financiar sau detalii bancare.

Cum te protejezi?

- Nu transmite date personale, poze ale cardului sau date de autentificare, parole securizate către alte persoane/la numere de telefon sau prin mesaje pe rețelele de socializare;
- Nu accesa link-urile suspecte pentru efectuarea transferului, pentru achitarea avansului/arvunei;
- Dacă ai suspiciuni sau ai divulgat date confidențiale, sună de urgență la OTP Bank – 022 256 456 pentru blocarea cardului, contului și a aplicației OTP Internet & Mobile Banking.
- Activează SMS Banking și OTP Internet & Mobile Banking pentru a te proteja suplimentar și pentru a monitoriza orice tranzacție/starea conturilor tale.

Atunci când te confrunți cu situații suspecte, sesizează-ne sau contactează-ne pentru a clarifica situația.
Fii vigilent, prudent și informat!

În cazul în care ai fost victima unei tentative de fraudă, informează-ne cât mai rapid și solicită blocarea cardului.
Te îndemnăm să ne scrii direct, apăsând pe butonul verde de mai jos.

Frauda: Phishing

Ce este?

Phishing-ul este o metodă de fraudă prin email sau SMS, în care se solicită date de identificare, autentificare sau se încurajează accesarea unor link-uri în scopul confirmării datelor.

Cum funcționează?

- Primești un mesaj care pare identic cu cele pe care le primești de la instituția în care activezi, în care se utilizează un limbaj ce sugerează urgența sau obligativitatea și deseori vine de la presupuse autorități sau persoane din conducere pentru a influența acțiunea imediată.
- Mesajul poate conține un link ce direcționează către un site fals, dar cu aspect practic identic cu cu cele ale băncilor, pe care ți se solicită datele personale și de autentificare, precum: nume și prenume, adresa, numărul cardului, data expirării, codul CVV, parole de securitate, cod numeric personal, număr telefon mobil, etc., utilizate ulterior în mod ilegal de infractori pentru a efectua tranzacţii din numele tău.

Cum te protejezi?

- Nu accesa link-uri din emailuri suspecte și nu efectuaţi plăţi pe site-uri necunoscute.
- Verifică adresa expeditorului – OTP Bank trimite emailuri doar prin intermediul domeniului @otpbank.md
- Verifică greșelile de exprimare: deseori, mesajele de phishing conțin greșeli, deoarece infractorii nu sunt mereu vorbitori nativi sau au utilizat un sistem de traducere automată de tipul Google Translate, care nu traduce mereu corect.
- Nu divulga nimănui datele cardului tău bancar (data de expirare a cardului, codul CVV, soldul disponibil pe cont și parolele de securitate recepționate prin SMS de la Bancă), și codurile de securitate.
- Dacă ai accesat link-uri sau ai descărcat fișiere din astfel de email-uri:

- Modifică parolele pentru aplicații și conturi online de pe un alt dispozitiv decât cel de pe care ai accesat emailul.
- Instalează un program antivirus licenţiat pe pe PC sau laptop, pentru o protecție suplimentară.
- Direcționează mesajul cât mai curând către SectiaSecuritateaCardurilorBancare@otpbank.md și ssi@otpbank.md pentru a ajuta la identificarea autorilor atacului.

- Dacă ai suspiciuni sau ai divulgat date confidențiale, sună de urgență la OTP Bank – 022 256 456 pentru blocarea cardului, contului și a aplicației OTP Internet & Mobile Banking.
- Activează SMS Banking și OTP Internet & Mobile Banking pentru a te proteja suplimentar și pentru a monitoriza orice tranzacție/starea conturilor tale.

Atunci când te confrunți cu situații suspecte, sesizează-ne sau contactează-ne pentru a clarifica situația.
Fii vigilent, prudent și informat!

În cazul în care ai fost victima unei tentative de fraudă, informează-ne cât mai rapid și solicită blocarea cardului.
Te îndemnăm să ne scrii direct, apăsând pe butonul verde de mai jos.

Frauda: Card Skimming

Ce este?

Skimming-ul este o fraudă prin care datele cardului și codul PIN sunt copiate ilegal, folosind dispozitive instalate discret pe bancomate sau terminale POS (card reader cunoscut sub denumirea de dispozitiv de skimming, mici camere spion, cât şi tastaturi PIN false). Informațiile astfel obținute sunt folosite pentru a crea copii ale cardului și a efectua tranzacții fără știrea ta.

Cum funcționează?

- Infractorii montează dispozitive speciale pe bancomate sau POS-uri, care captează informaţia de pe banda magnetică a cardului şi despre introducerea codului PIN.
- Informațiile sustrase sunt ulterior utilizate pentru a reproduce carduri falsificate/contrafăcute și pentru a fi folosite în efectuarea tranzacțiilor frauduloase.
- În unele cazuri, dispozitivele transmit datele cardului şi a PIN-ului prin Bluetooth către un laptop la o locaţie la distanţă. Această informaţie poate fi apoi trimisă cu uşurinţă oriunde în lume, pentru o producere rapidă de carduri false.

Cum te protejezi?

- Alege un bancomat sigur și nu utiliza bancomatele cu semne vizuale sau avertismente plasate în exces pe ele, dat fiind faptul că acestea sunt deseori utilizate de către infractori.
- Când este posibil, utilizează bancomatele din interiorul băncilor, altor clădiri sau zone închise, în locul celor amplasate în stradă. Bancomatele amplasate în stradă sunt mult mai facil accesate de infractori.
- Asigură-te că oamenii care stau în coada de aşteptare la bancomat se află la o distanţă corespunzătoare faţă de tine. Fii precaut la propunerile dubioase de ajutor la utilizarea bancomatului, chiar dacă cardul tău este blocat sau întâmpini alte tipuri de dificultăţi. Nu lăsa pe nimeni să-ţi distragă atenţia. Renunţă la efectuarea tranzacției în situaţia în care în apropierea bancomatului se află persoane dubioase.
- Acoperă tastatura cu mâna, în aşa fel încât codul tău PIN să nu fie înregistrat de o camera ascunsă sau de o persoană care captează informaţia ta. Niciodată nu dezvălui nimănui codul PIN.
- PIN-ul este strict personal şi confidenţial şi nu trebuie să fie dezvăluit sub niciun pretext (inclusiv pentru blocarea cardului), nici chiar funcţionarilor bancari sau organelor de poliţie. Pentru identificarea de către bancă, trebuie să fie folosită doar parola declarată în cererea de emitere a cardului.
- Analizează bancomatul și dacă partea frontală a bancomatului arată diferit în comparaţie cu altele din zonă (spre exemplu, acesta are o oglindă suplimentară pe faţă), are un strat lipicios (posibil de la un dispozitiv ataşat la acesta) dacă prezintă urme de vandalism, adeziv, dispozitive conectate – utilizează un bancomat diferit şi notifică banca despre constatările tale.
- Dacă vizitezi un bancomat necunoscut care nu se află în interiorul băncii, fii precaut la orice aparenţă diferită sau neobişnuită a card reader-ului (cititor de carduri). Dacă slot-ul de inserţie al cardului arată neobişnuit/voluminos încearcă să îl împingi cu mâna. În cazul în care ceva a fost lipit de card reader-ul real, acesta se va mişca sau chiar va cădea. Dispozitivul de reţinere a cardului sau numerarului trebuie să fie lipit de card reader sau de bancomat. Dacă bancomatul pare a avea orice blocaj în slot-ul de inserţie a cardului ori pe tastatura – nu-l folosi. Anulează tranzacţia. Niciodată nu încerca să demontezi dispozitivul suspectat.
- Chiar dacă eşti familiarizat cu un bancomat, fii foarte atent la caracteristici diferite şi neobişnuite de pe tastura bancomatului. Daca o tastatură de introducere PIN falsă este alipită celei originale va aparea “incorect atasată”, fiind mutata puţin înapoi şi înainte.
- Atrage atenţia dacă sunt montate alte camere suplimentare decât cele de bază şi evidente pentru bancomat.
- Raportează imediat reţinerea cardului de către bancomat. Dacă ai posibilitate, nu părăsi bancomatul şi apelează banca de la bancomatul unde ţi-a fost reţinut cardul. Suplimentar poţi informa forţele de ordine locale.
Serviciul Contact Center: + (373 22) 256 456, activ 24/24.
- Este recomandabil să anunţi banca la care te deserveşti despre un risc potenţial la care e supus contul tău, dacă bancomatul utilizat nu distribuie numerarul fie din cauza lipsei de numerar, acesta poate fi fals sau pot fi instalate dispozitive de tip cash trapping (placă metalică falsă instalată deasupra shutter-ului) cu scopul de a bloca eliberarea numerarului. Bancnotele se lipesc de adezivul de pe placa instalată peste shutter și clientul nu reușește să retragă numerarul. După plecarea clientului, infractorul se apropie si retrage numerarul blocat.
- Dacă utilizezi un bancomat care nu aparţine băncii (deseori în staţiile de deservire şi în locuri publice) fii atent la taxele suplimentare. Bancomatele private care nu sunt asociate direct cu banca obţin profit din comisioane. Dacă nu se indică perceperea comisioanelor suplimentare, atunci bancomatul respectiv ar putea fi fraudulos.
- Revizuieşte extrasele de cont pentru orice operaţiune pe care nu o recunoşti. În timp ce majoritatea fraudelor se comit foarte rapid, unele dintre acestea nu au loc săptămânal sau lunar după ce informaţia cardului tău este captată. Revizuirea frecventă reduce impactul potenţial de comitere a fraudelor.
- Dacă ai pierdut cardul bancar, ţi-a fost sustras de cineva sau dacă observi operaţiuni frauduloase în contul tău, anunţă imediat banca despre incident pentru a preveni o eventuală pierdere.
- Dacă ai suspiciuni sau ai divulgat date confidențiale, sună de urgență la OTP Bank – 022 256 456 pentru blocarea cardului, contului și a aplicației OTP Internet & Mobile Banking.
- Activează SMS Banking și OTP Internet & Mobile Banking pentru a te proteja suplimentar și pentru a monitoriza orice tranzacție/starea conturilor tale.

Atunci când te confrunți cu situații suspecte, sesizează-ne sau contactează-ne pentru a clarifica situația.
Fii vigilent, prudent și informat!

În cazul în care ai fost victima unei tentative de fraudă, informează-ne cât mai rapid și solicită blocarea cardului.
Te îndemnăm să ne scrii direct, apăsând pe butonul verde de mai jos.

Frauda: Email Spoofing

Ce este?

Spoofing-ul presupune trimiterea de emailuri cu adrese false, prin care se încearcă obținerea datelor personale, se urmărește compromiterea sau infectarea dispozitivului cu aplicații malițioase.

Cum funcționează?

- Primești un mesaj de la o adresa de email, care este diferită de numele expeditorului.
- Emailul conține un link sau fișier atașat.
- Textul mesajului solicită să accesezi documentul sau să accesezi link-ul.
- Expeditorul nu lasă date de contact.

Cum te protejezi?

- Verifică identitatea persoanei / instituției de la care ai primit mesajul electronic suspect.
- Dacă primești un răspuns la un mesaj pe care nu l-ai trimis, cel mai probabil ești victima unui atac.
- Nu accesa link-uri și nu deschide/descărca fișiere din emailuri dubioase.
- Dacă totuși ai accesat cel puțin un link sau ai descărcat fișierul, nu introdu nicăieri date cu caracter personal, date financiare, nume de utilizator sau parole de acces.
- Dacă ai suspiciuni sau ai divulgat date confidențiale, sună de urgență la OTP Bank – 022 256 456 pentru blocarea cardului, contului și a aplicației OTP Internet & Mobile Banking.
- Activează SMS Banking și OTP Internet & Mobile Banking pentru a te proteja suplimentar și pentru a monitoriza orice tranzacție/starea conturilor tale.

Atunci când te confrunți cu situații suspecte, sesizează-ne sau contactează-ne pentru a clarifica situația.
Fii vigilent, prudent și informat!

În cazul în care ai fost victima unei tentative de fraudă, informează-ne cât mai rapid și solicită blocarea cardului.
Te îndemnăm să ne scrii direct, apăsând pe butonul verde de mai jos.

Frauda: Tombole și oferte fictive

Ce este?

Escrocii creează campanii (oferte/concursuri/tombole) promovate în general prin intermediul rețelelor de socializare (inclusiv marcate ca publicații sponsorizate). Acestea publicații conțin texte și imagini care îndeamnă utilizatorii să se inregistreze în concursuri sau tombole pentru a beneficia de premii și oferte speciale.

Cum funcționează?

- Vezi o postare sponsorizată care anunță o tombolă, concurs sau ofertă limitată, iar pentru a participa, ți se cere să distribui publicația sau dacă ai accesat link-ul, să completezi datele cardului bancar.
- Aceste oferte de fapt sunt false, iar produsele achiziționate prin această metodă de obicei:
- Nu vor fi niciodată livrate;
- Datele de securitate ale cardului bancar vor fi reținute și utilizate la inițierea de tranzacții neautorizate.

Cum te protejezi?

- Verifică recenziile de pe site-ul comerciantului (accesând securizat și de pe alt dispozitiv), paginile de pe Facebook, Instagram, LinkedIN pentru a te asigura de veridicitatea comerciantului înainte de a efectua orice acțiune și îndeosebi plată;
- Mereu actualizează aplicațiile din calculator și de pe orice dispozitiv conectat la contul tău la ultima versiune disponibilă;
- Asigură-te că browserul, antivirusul și sistemul de operare, la fel, sunt actualizate la ultima versiune;
- Nu accesa direct și de nicăieri niciun link.
- Dacă ai suspiciuni sau ai divulgat date confidențiale, sună de urgență la OTP Bank – 022 256 456 pentru blocarea cardului, contului și a aplicației OTP Internet & Mobile Banking.
- Activează SMS Banking și OTP Internet & Mobile Banking pentru a te proteja suplimentar și pentru a monitoriza orice tranzacție/starea conturilor tale.

Atunci când te confrunți cu situații suspecte, sesizează-ne sau contactează-ne pentru a clarifica situația.
Fii vigilent, prudent și informat!

În cazul în care ai fost victima unei tentative de fraudă, informează-ne cât mai rapid și solicită blocarea cardului.
Te îndemnăm să ne scrii direct, apăsând pe butonul verde de mai jos.