Picture

  •  

    STOP FALS! Protejează-ți datele și evită capcanele online

    Ai primit un e-mail care pare să fie de la OTP Bank și îți cere să actualizezi aplicația de Mobile Banking? Atenție! Este o tentativă de fraudă. Deși pentru unii utilizatori poate părea evident, aceste mesaje reușesc să păcălească mulți clienți, care ajung să ofere involuntar date personale. Iar aceasta poate duce la pierderi financiare.

    Cum recunoști un mesaj fals?

    Escrocii încearcă să te manipuleze folosind mesaje alarmante și logo-ul OTP Bank. Uite câteva semne clare că ai de-a face cu o tentativă de fraudă:

    - Primești un e-mail sau SMS care îți cere să actualizezi aplicația de Mobile Banking.
    - Ți se solicită datele de autentificare, cum ar fi: numele de utilizator, parola, coduri de unică folosință sau datele cardului (număr integral, cod CVC/CVV).
    - Ești notificat că parola ta a fost modificată sau urmează să fie schimbată, deși nu ai solicitat asta.
    - Primești alerte despre tranzacții pe care nu le-ai făcut.

    Ce trebuie să știi?

    - OTP Bank nu solicită niciodată datele tale confidențiale prin telefon, e-mail, SMS sau alte canale.
    - Actualizarea aplicației de Mobile Banking este disponibilă doar prin canale sigure, precum Google Play sau App Store.
    - Dacă primești un e-mail suspect, ignoră-l și nu accesa linkurile sau atașamentele din el.

    Cum te protejezi?

    - Nu oferi nimănui datele tale de autentificare – nici măcar angajaților băncii.
    - Verifică mereu sursa mesajelor. Dacă ceva ți se pare dubios, verifică suplimentar direct cu noi.
    - Schimbă-ți parola imediat dacă bănuiești că a fost compromisă.

    Apelează imediat Contact Center la 0 22 256 456 dacă suspectezi o tentativă de fraudă.

    Siguranța ta contează!

    Sistemele OTP Bank sunt echipate cu cele mai avansate mecanisme de securitate. Dar și tu joci un rol esențial în protejarea contului tău. Urmează aceste recomandări și ajută-ne să ținem escrocii departe.

     Fii vigilent. Fii în siguranță.

  •  

    Fii vigilent la cele mai frecvente tipuri de fraudă cu investiții folosite de escroci, și descoperă mai jos câteva sfaturi utile de prevenire a acestora.

    Frauda: investiții DEEPFAKE

    Ce este?
    Un video falsificat cu ajutorul Inteligenței Artificiale (în care este adaptată vocea, mișcarea corpului și a feței),  cu participarea persoanelor de încredere, precum: președintele statului, politicieni, miniștri ș.a., care oferă sfaturi financiare și recomandări de investiții cu profituri mari și riscuri minime, asigurând condiții simple de înscriere pentru orice cetățean.

    De ce este important să fii informat?
    Video-urile sunt distribuite rapid pe rețelele de socializare, fiind vizionate de un număr mare de oameni, care pot cădea pradă și ”investi” în afacerea recomandată, riscând ulterior să piardă sume semnificative de bani.

    Frauda: investiții cu profit “rapid și garantat”

    Ce este?
    Un tip de fraudă care începe de obicei pe rețelele de socializare, prin care escrocii propun oferte profitabile de investiții în criptovalută, trading criptobursă, iar pentru a participa, necesită completarea unor chestionare online în care se solicită introducerea datelor personale, precum: nume/prenume, nr. de telefon, datele bancare, ș.a. Atât persoanele care au completat chestionarele, cât și cele care nu au completat*, sunt apelate de necunoscuți care se prezintă drept reprezentanții unei bănci, a unei companii de investiții sau trading, care le propun transferarea unor sume bănești, cu scopul de a începe procesul de trading și cumpărare a criptovalutei, sau rezervarea unui loc limitat în grupul investitorilor.
    * escrocii pot găsi numere de telefon în rețelele de socializare sau pe Darknet

    De ce este important să fii informat?
    Procesul începe cu transferarea unor sume mici, ulterior fiind solicitate sume mai mari sub pretextul de a retrage profitul acumulat și suma investită, însă de fapt având drept scop efectuarea unui număr cât mai mare de transferuri.

    Cum să previi fraudele cu investiții?

    - Nu crede tot ce vezi online! Chiar dacă găsești o groază de informație pe internet, asigură-te că sursele din care te informezi sunt veridice.
    - Evită să accesezi link-uri dubioase și să completezi date și informații confidențiale.
    - Fă o pauză și analizează situația înainte de a acționa, nu te lăsa tentat de profituri rapide, garantate și cu riscuri minime.
    - Nu fiecare video este creat cu intenție bună. Analizează bine situația, pentru a nu cădea pradă escrocilor, transferând bani pentru investiții “profitabile”.
    - Când privești un video, încearcă să identifici dacă acesta nu este falsificat, analizând mai multe detalii, precum: clipire nesincronizată, umbre inexistente, zone neclare, lipsa de sincronizare dintre cuvinte și sunet sau mișcare a buzelor, etc.
    - În cazul în care ai fost victima tentativelor de fraudă, informează imediat reprezentanții băncii printr-un apel către Contact Center la +373 22 256 456 și solicită blocarea cardului.

    Pentru a te proteja suplimentar și pentru a monitoriza orice tranzacție sau starea conturilor tale, abonează-te la serviciul SMS Banking și OTP Internet & Mobile Banking.

    Fii vigilent, prudent și informat!

  •  

    Уважаемый клиент,

    Мы предупреждаем вас об участившихся случаях мошенничества с банковскими картами и призываем вас с подозрением относиться к любым звонкам/сообщениям с просьбой предоставить данные вашей карты, персональные данные, пароли безопасности или коды активации/регистрации, полученным по SMS, через социальные сети, сервисы обмена сообщениями, торговые сайты или телефонные звонки, которые совершаются мошенниками, действующими от имени банка.

    OTP Bank предлагает несколько рекомендаций по предотвращению мошенничества с банковскими картами:

    - опасайтесь телефонных звонков с незнакомых номеров или через приложения для обмена сообщениями, а также сообщений, полученных по электронной почте или SMS;
    - не сообщайте никому свои пароли безопасности, полученные по SMS, и пароли в мобильных банковских приложениях;
    - опасайтесь рекламы с низкими ценами и инвестиционных предложений с гарантированным доходом;
    - не переходите по полученным сомнительным ссылкам;
    - не регистрируйтесь на различных платформах, если вы не знаете, насколько они безопасны;
    - обращайте особое внимание на поддельный мультимедийный контент, deepfakes (видео- или аудиоконтент, подделанный с помощью технологий глубокого обучения и искусственного интеллекта (ИИ)), чтобы не распространять дезинформацию и не стать жертвой мошенников;
    - регулярно проверяйте свои операции с помощью OTP Internet/Mobile Banking или запросите OTP SMS Banking для получения SMS-оповещений в режиме реального времени.

    Банк НИКОГДА и ни при каких обстоятельствах не будет запрашивать ваши личные данные, реквизиты карты и пароли безопасности.

    Будьте бдительны! А если вы стали жертвой попытки мошенничества, немедленно сообщите об этом представителям банка, позвонив в Contact Center по номеру +373 22 256 456, и потребуйте заблокировать вашу карту.

  • ТОП-10 практических и полезных советов по предотвращению мошенничества:

     

    #1: Никому не сообщайте:

    - Данные вашей банковской карты: срок действия карты, CVV-код (состоит из 3 цифр и расположен на обратной стороне карты), PIN-код или доступный остаток на счете;
    - персональные данные (13-значный персональный цифровой код, дата рождения и т. д.);
    - пароли безопасности, полученные от Банка по SMS (6 цифр);
    - коды активации/регистрации Google Pay или Garmin Pay;

    независимо от того, по каким каналам они были запрошены (социальные сети, сервисы обмена сообщениями, торговые сайты или телефонные звонки).

    #2: Внимательно проверяйте информацию в сообщениях, прежде чем реагировать;

    #3: Избегайте перехода по полученным сомнительным ссылкам;

    #4: Не регистрируйтесь на различных платформах, если вы не знаете уровень их безопасности;

    #5: Относитесь с подозрением к рекламе с низкими ценами, денежными призами или «Bomb Deals», пока не убедитесь в правдивости информации и источника, опубликовавшего ее;

    #6: Не соглашайтесь на установку удаленных приложений, а также на доступ к вашему телефону через эти приложения (Anydesk, TeamViewer, другие);

    #7: Не передавайте карту третьим лицам, не оставляйте банковскую карту на виду, не позволяйте посторонним фотографировать или копировать данные карты;

    #8: Храните карту в безопасном месте, не указывайте данные карты на разных входящих ссылках и не сохраняйте данные карты в памяти устройства;

    #9: Регулярно проверяйте свои операции с помощью OTP Internet/Mobile Banking или запросите OTP SMS Banking для получения SMS-оповещений в режиме реального времени.

    #10: Если вы раскрыли данные своей карты или одноразовые пароли, свяжитесь с OTP Bank по телефону 022 256 456 и попросите заблокировать их.

  •  

    Друзья,
    Предупреждаем вас о новых формах мошенничества, появившихся в интернет-пространстве, с незаконным использованием логотипа ОТП Банка!
    Пожалуйста, будьте бдительны и с подозрением относитесь к сообщениям типа "Бомбические предложения", "выгодные предложения" или "предложения только для владельцев карт ОТП Банка", в которых мошенники пытаются заманить вас в мошеннические схемы.

    Как это работает: держателям карт ОТП Банка предлагают сообщить в чате или сообщениях данные карты для получения денежных переводов через мошеннические торговые платформы, которые они затем, согласно схеме мошенничества, переведут другим людям в обмен на легкий и привлекательный заработок.

    Чем это грозит: подобные действия могут привести не только к финансовым потерям, но и к уголовной ответственности за участие в мошеннических схемах.

    Что делать: Чтобы обезопасить себя от мошенничества, мы рекомендуем не вестись на легкие и заманчивые схемы заработка, не давать данные своей карты незнакомым людям и использовать ее только в личных целях. А если вы подозреваете, что стали жертвой мошенничества, немедленно свяжитесь с нами, чтобы заблокировать вашу карту по телефону Call-центра +37322256456.

    Оставайтесь в безопасности везде, даже в Интернете!

  • В социальных сетях появились поддельные изображения с логотипом OTP Bank, завлекающие пользователей принять участие в тотализаторах, платных опросах или зарегистрироваться на различных неизвестных платформах. Обещая выигрыш, пользователи на самом деле получают доступ к мошенническим ссылкам, где их просят ввести конфиденциальные данные.
    Используя этот способ мошенничества, аферисты собирают персональные данные или данные карты, чтобы похитить деньги со счетов.

    Чтобы защитить себя от мошенничества, мы рекомендуем вам
    - Не переходить по ссылкам, которые утверждают, что они принадлежат банку, но приходят из неофициальных источников.
    - Проверяйте подлинность сообщения на сайте банка или в его службе поддержки.
    - Не вводите личные данные или данные карты (номер карты, CVV, PIN-код или срок действия), а также пароли безопасности, полученные от банка, на незащищенных или неизвестных платформах/сайтах.

    Если вы подозреваете, что стали жертвой мошенничества или разгласили данные своей карты или одноразовые пароли, немедленно свяжитесь с нами для блокировки карты по телефону Call-центра +37322256456.

  • Остерегайтесь мошенничества!

    Сообщения "Обновить/исправить адрес доставки посылки


    В связи со значительным увеличением числа попыток мошенничества с использованием курьерских служб полезно знать о потенциальных рисках и проявлять максимальную осторожность в отношении мошеннических сообщений.

    - Мошенники рассылают ложные сообщения хаотично. Их цель - охватить как можно больше людей или телефонных номеров, включая вас.

    В этих сообщениях они просят исправить адрес доставки посылки под предлогом того, что в противном случае она не будет доставлена. На самом деле мошенники не имеют никакой информации о том, кто ожидает посылку, но манипулируют подобными сообщениями, чтобы вызвать интерес.

    Совет #1: Внимательно проверьте информацию в сообщении и, прежде чем реагировать, запросите подробности у курьера (если вы ожидаете доставку).

    - В сообщении предлагается перейти по ссылке, чтобы исправить данные о доставке.

    При переходе по ссылке вы будете направлены, чаще всего, на сайт-клон сайта доставки POȘTA MOLDOVEI или NOVA POSHTA. Здесь вам будет предложено ввести данные вашей кредитной карты и заплатить символическую плату (небольшую сумму, например, 5 леев) за исправление адреса и последующую доставку посылки.

    Совет № 2: Избегайте перехода по полученным сомнительным ссылкам и заполнения запрашиваемых реквизитов карты. При переходе по таким ссылкам/адресам мошенники просматривают введенные вами данные в режиме реального времени и получают информацию о вашей карте и пароль безопасности. Получив эти данные, мошенники могут легко воспользоваться вашими деньгами.

    Совет № 3: Не раскрывайте данные своей банковской карты (срок действия карты, CVV-код (3 цифры на обратной стороне карты), доступный остаток на счете и пароли безопасности, полученные по SMS (6 цифр) от банка.

    - После заполнения запрашиваемых данных появится сообщение об ошибке

    Цель мошенников - завладеть данными вашей карты, и если вы сообщите пароль для регистрации в Google Pay или Garmin Pay (цифровой кошелек), который вы получаете по SMS от своего банка, они смогут использовать его для совершения мошеннических операций.

    Совет №4: НЕ сообщайте никому коды активации/регистрации Google Pay и Garmin Pay.

    Совет #5: Если вы раскрыли данные своей карты или одноразовые пароли, свяжитесь с OTP Bank по номеру +37322256456 и попросите заблокировать ее.

    Для дополнительной защиты и отслеживания любых операций/баланса на ваших счетах подпишитесь на SMS-банкинг и OTP Internet/Mobile Banking.

    При возникновении подозрительных ситуаций сообщайте о них нам или свяжитесь с нами для прояснения ситуации.

    Будьте бдительны, благоразумны и информированы!

  •  

    Уважаемые клиенты,

    Обращаем ваше внимание на участившиеся случаи мошенничества с банковскими картами и призываем вас с подозрением относиться к любым звонкам/сообщениям с просьбой предоставить данные вашей карты, персональные данные или пароли безопасности, поступающим через социальные сети, сервисы обмена сообщениями, сайты торговли товарами или по телефону от мошенников, обманным путем представляющихся представителями банка.

    Банк НИКОГДА и ни при каких обстоятельствах не запрашивает конфиденциальные данные банковской карты или персональные данные.

    Регулярно проверяйте свои операции с помощью услуги OTP Internet/Mobile Banking или закажите услугу OTP SMS Banking для получения SMS-оповещений в режиме реального времени.

    Будьте бдительны! А если вы стали жертвой попыток мошенничества, немедленно сообщите об этом представителям банка, позвонив в Call Center по номеру +373 22 256 456, и запросите блокировку вашей карты.

  • Мошенничество на сайтах, торгующих товарами, фальшивые ссылки Poșta Moldovei и Nova Poshta

    Предупреждаем вас о росте мошенничества с банковскими картами! Узнайте, какие шаги предпринимают мошенники, чтобы знать, что делать, чтобы не стать жертвой аферистов.


    1. Мошенники свяжутся с вами через WhatsApp, Telegram или Viber.

    Ваш номер телефона отображается в объявлениях на сайтах www.999.md, www.makler.md и т. д., и его можно легко найти. Мошенники свяжутся с вами напрямую и спросят, доступен ли еще товар. Поскольку они являются иностранцами и пользуются средствами перевода, вы заметите грамматические и речевые ошибки, а некоторые из них начнут разговор на русском языке. Мошенники будут настаивать на способе доставки и оплате переводом на кредитную карту.

    Совет #1: Не рассказывайте никому о себе и своей банковской карте!


    2. Они отправят вам ссылку для оплаты.

    Ссылка направит вас на сайт-клон сайта доставки POȘTA MOLDOVEI или NOVA POSHTA. Здесь вам будет предложено ввести данные вашей банковской карты.

    Важно! Если вы хотите получить деньги, вам НЕ нужно предоставлять информацию о сроке действия карты, CVV-коде (3-значный CVV-код на обратной стороне карты), доступном остатке на счете и паролях безопасности, полученных по SMS.

    Лицу, осуществляющему перевод, нужен только номер карты (независимо от страны отправления или назначения). Если вы введете дополнительные данные, ваши деньги могут быть украдены!

    Совет #2: Не переходите по ссылкам в сообщениях и не вводите запрашиваемые данные карты. Перейдя по ссылкам, мошенники могут получить данные вашей карты, пароли безопасности и информацию об остатке средств на счете. Обладая этой информацией, мошенники могут легко снять деньги с вашей карты.


    3. Они будут настаивать на том, чтобы вы ввели запрашиваемые данные.

    Мошенники будут давить на вас, чтобы вы быстрее ввели данные. На этом разговор следует закончить и сообщить о мошенничестве. В заявлении в OTP Bank вы можете приложить скриншот разговора, номер человека и ссылку, по которой он был отправлен, и OTP Bank позаботится о безопасности вашей карты.

    Совет #3: Если вы раскрыли данные своей карты, свяжитесь с OTP Bank по телефону 022-256-456 и попросите заблокировать вашу карту.

    Чтобы обезопасить себя, подпишитесь на SMS-банкинг и OTP Internet/Mobile Banking, чтобы всегда быть в курсе состояния своего счета и отслеживать любые операции.

    OTP Bank желает вам ярких и безопасных праздников с вашими близкими!

  • ВНИМАНИЕ!

    Мошенничества через поддельные ссылки Nova Poshta и звонки от «предполагаемых» сотрудников банка

    Уважаемые клиенты,
    Предупреждаем Вас об интенсификации случаев мошенничества, осуществляемого через поддельные ссылки Nova Poshta, а также через звонки клиентам «предполагаемыми» сотрудниками банка.

    Поддельные ссылки Nova Poshta

    Мошенники связываются с владельцами карт через объявления о продаже товаров, размещённые ими на сайтах, как www.999.md, www.makler.md и т.д., и запрашивают доставку товара через Nova Poshta или другую курьерскую службу.
    После этого, они отправляют ссылку, которая направляет человека на сайт-клон Nova Poshta, запрашивая заполнение информации о карте (номер карты, CVV/CVC, срок действия), пароли безопасности, полученные по SMS, доступный остаток на счете, и т.д.
    В результате перехода по ссылке злоумышленники получают доступ в режиме реального времени к просмотру заполняемых данных и снятию денег с карты через P2P-перевод или через другие онлайн-платежи.

    Звонки от «предполагаемых» сотрудников банка

    Мошенники связываются через мобильный телефон или через Viber/WhatsApp, выдавая себя за сотрудников банка, под предлогом того, что с карты был совершен перевод в Казахстан (или другую страну), срочно запрашивая данные карты и пароли безопасности, для её блокировки. Так же, они запрашивают информацию об имеющемся балансе на счете, чтобы потом с предоставленными карточными данными вывести деньги через P2P-перевод или через онлайн-платежи.

    Чтобы избежать подобных ситуаций, будьте бдительны и помните следующие правила:

    -  Сотрудники банка никогда не запрашивают личные данные или данные карты;
    -  Для любого денежного перевода на вашу банковскую карту лицу, осуществляющему перевод, необходим только номер карты (независимо от страны отправителя или получателя);
    -  Будьте предельно внимательны и никому не сообщайте личные данные или данные банковской карты (номер карты, срок действия, код CVV/CVC, пароли безопасности, полученные по SMS);
    Не передавайте карту третьим лицам, не оставляйте банковскую карту на виду и не позволяйте фотографировать или копировать данные карты посторонним лицам;
    Храните карту в надежном месте, не указывайте ее данные по различным полученным ссылкам и не сохраняйте данные карты в памяти устройства;
    -  Регулярно проверяйте состояние своего счета через OTP Internet/Mobile Banking и подпишитесь на услугу SMS-уведомлений.

     

    Если Вы разгласили данные карты, немедленно свяжитесь с нами по телефону 022-256-456 (указанный на карте) для изучения ситуации, оказания необходимой поддержки или блокировки карты.

  • Новые попытки мошенничества в Интернете

    Поступили сообщения о новых попытках мошенничества в Интернете. В целях предотвращения подобных попыток мы неоднократно просим вас быть бдительными к любым звонкам/сообщениям с просьбой предоставить личные данные или данные карты, как через социальные сети, телефонные звонки, так и через сайты мерчандайзинга.

    Есть несколько простых, но основательных шагов, о которых вы должны помнить:

    • НЕ сообщайте пароли, реквизиты карт и другую конфиденциальную информацию OTP Internet/Mobile Banking никому, и ни под каким предлогом, даже если они выдают себя за сотрудников банка! Сотрудники ОТП Банка никогда не звонят и не запрашивают конфиденциальные данные банковских карт по телефону или другим каналам связи. Прекратите звонок и немедленно сообщите об этом в Банк.

    • Не сообщайте данные своей личной банковской карты в ответ на запросы по электронной почте, смс, телефону или в социальных сетях (Facebook, Instagram, Viber, WhatsApp, Telegram).

    • С подозрением относитесь к предложению получить деньги на вашу карту, перейдя по ссылке, присланной "потенциальным покупателем", который заявляет о заинтересованности в приобретении продаваемых вами товаров/услуг на сайтах типа: www.999 .md, www.makler.md, www.olx.ro и т.д. Как правило, данные ссылки направляют вас на поддельные веб-страницы служб доставки, почтовых служб, курьерских служб через "НОВУ ПОЧТУ", предлагая вам ввести данные карты, CVV/CVC, срок действия, остаток на счете и т.д. В действительности, данный способ используется преступниками для попытки сбора ваших банковских данных с целью незаконного хищения денег с вашего счета.

    • Не переходите по всплывающим окнам с неизвестных адресов!

    • Будьте бдительны и немедленно сообщите в банк, если банкомат, которым вы пользуетесь, имеет признаки вандализма, подключены дополнительные устройства, если он захватил карту или не выдал наличные и т.д. По вашему требованию банк немедленно заблокирует карту, чтобы избежать потери денег из-за возможного мошенничества.


    Регулярно проверяйте транзакции, совершенные с помощью OTP Internet/Mobile Banking. Подпишитесь на услугу SMS, чтобы получать SMS-оповещения о своих транзакциях в режиме реального времени. Если вы стали жертвой попыток мошенничества, немедленно сообщите об этом представителям банка, позвонив в Информационный центр по телефону +373 256 456, и попросите заблокировать вашу карту.

  • Последние мошенничества, которых следует остерегаться

    1. Фиктивный розыгрыш, организованный страницей-клоном OTP Bank

    Фиктивная страница OTP Bank комментирует посты страниц групп OTP в социальных сетях.
    Предлог заключается в том, что OTP Bank предлагает крупную сумму тем, кто примет участие в розыгрыше.

    Мы настоятельно просим вас не пользоваться этим мошенничеством, поскольку ОТП Банк никогда не организует подобные розыгрыши.

    • Не кликаете на ссылку в комментариях, а если нажали, не делайте больше ничего;
    • Закройте страницу, очистите кэш браузера и перезагрузите компьютер.

    Если вы заметили подобное мошенничество с использованием имени OTP Bank, мы призываем вас написать нам напрямую, нажав на зеленую кнопку нижею


    Новые виды мошенничества происходят еженедельно. Преступники запрашивают данные карты, чтобы совершать переводы и другие операции с вашими деньгами. Будьте бдительны!

  • Последние мошенничества, которых следует остерегаться

    1. Звонки или сообщения, полученные от "потенциальных покупателей".

    Мошенничество такого рода происходит на таких сайтах, как www.999.md, www.makler.md, www.olx.ro и других.

    Преступники связываются непосредственно с вами и под предлогом того, что они не могут встретиться с вами, чтобы забрать товар, предлагают вам отправить его с помощью почтовых услуг (например, Почты Молдовы). Также, под предлогом того, что так будет удобнее для вас, преступники предлагают оплатить товар заранее и запрашивают данные вашей кредитной карты.

    Мы призываем вас ни под каким предлогом не сообщать никому информацию о своей банковской карте (картах)!

    2. Фиктивные сайты, где можно сделать заказ онлайн

    Вы можете увидеть сайты, похожие на известные вам, где можно заказать онлайн доставку еды, услуги кейтеринга, пиццы. Вам нужно быть осторожными, так как эти сайты частично изменили свой веб-адрес.

    При оформлении заказа, после добавления данных вашей карты и кода безопасности, полученного по SMS, с вашей карты снимаются деньги, и этот заказ никогда не будет доставлен.

    Мы призываем вас регулярно и с осторожностью проверять сайты, на которых вы делаете заказы. Проверьте их страницу в Facebook, Instagram, поищите отзывы и перед заказом проверьте, есть ли способы связи. Если их не существует, а данная страница (страницы) не активна или создана недавно (имеет мало постов, нет отзывов и контент низкого качества), скорее всего, вы выявили мошенничество.

    Если вы стали жертвой попытки мошенничества, пожалуйста, как можно скорее сообщите нам об этом и попросите заблокировать вашу карту. Мы рекомендуем вам написать нам напрямую, нажав на зеленую кнопку ниже.


    Новые виды мошенничества происходят еженедельно. Преступники запрашивают данные карты, чтобы совершать переводы и другие операции с вашими деньгами. Будьте бдительны!

     

Дополнительная информация

Мошенничество, направленное на получение данных банковской карты, происходит через социальные сети, телефонные звонки и сайты электронной коммерции.

Мошенники могут выдавать себя за представителей банка или других солидных компаний и рассылать сообщения с просьбами предоставить данные вашей банковской карты (16-значный номер, код безопасности CVV, указанный на обратной стороне карты, срок действия, пароли, полученные по SMS/электронной почте) под различными предлогами: участие в лотереях, опросах, конкурсах или приобретение товаров в Интернете по сниженной цене и т.д.. Получив запрашиваемые данные, преступники завладевают средствами и осуществляют P2P-переводы или другие мошеннические операции, нанося тем самым ущерб владельцам карт.

Проявляйте максимальную осторожность и относитесь с подозрением в след. ситуациях:

  • Входящие звонки (по телефону, сервисы обмена сообщениями: Viber, WhatsApp, Telegram и т.д.);
  • Звонки или сообщения, полученные от потенциальных покупателей товаров, размещенных на маркетинговых сайтах;
  • Звонки или сообщения, полученные от близких вам людей с просьбой предоставить данные банковской карты;
  • Другие мошеннические схемы, такие как: участие в тотализаторах, покупка продуктов онлайн по сниженной цене, опросы, конкурсы от имени Банка или других известных компаний.


Важно

  • Ни под каким предлогом не сообщайте никому свои пароли безопасности, данные карты или другую конфиденциальную информацию, даже если запрашивающие их люди являются родственниками или выдают себя за сотрудников банка;
  • Относитесь с подозрением к любому звонку с просьбой предоставить личные данные, даже если номер телефона или номер напоминает номер OTP Bank. Откажитесь от звонка и немедленно сообщите об этом в Банк;
  • Заходите только на известные вам сайты, обращайте внимание на рекламу, которая появляется в социальных сетях, проверяйте отзывы и название сайтов;
  • Следите за всплывающими окнами, которые открываются автоматически при посещении определенных сайтов. По возможности установите в настройках браузера блокировку всплывающих окон.
  • Не совершайте платежи незнакомым, непроверенным или подозрительным продавцам!


Если вы стали жертвой попытки мошенничества, как можно скорее сообщите нам об этом и попросите заблокировать вашу карту. Мы настоятельно просим вас написать нам напрямую, нажав на зеленую кнопку ниже.

Виды мошенничества с банковскими картами

Frauda: Deepfake – video-uri falsificate

Ce este?

Deepfake-urile sunt videoclipuri sau înregistrări audio realizate cu ajutorul inteligenței artificiale (AI), care imită perfect vocea, chipul și gesturile unei persoane cunoscute.

Cum funcționează?

- Escrocii creează materiale media convingătoare în care persoane publice, lideri sau rude apropiate recomandă investiții sau cer ajutor financiar.
- Videoclipurile sunt bine realizate – cu imagine și sunet de calitate, limbaj persuasiv și distribuție masivă pe rețele sociale.
- Uneori, vocea pare a fi chiar a șefului de la serviciu sau a unei rude apropiate.
- Scopul este să te convingă să accesezi link-uri frauduloase, să transmiți date confidențiale sau chiar să transferi bani în conturile escrocilor.

Cum te protejezi?

- Nu crede orbește ce vezi online, oricât de autentic ar părea.
- Fii atent la detalii: clipiri nesincronizate, mișcări rigide ale feței, voce robotică, sunet decalibrat față de buze.
- Confirmă direct cu persoana în cauză dacă ai primit o solicitare audio/video suspectă.
- Nu accesa link-uri necunoscute și nu completa date confidențiale.
- Nu furniza datele cardului, codul CVV, parolele primite prin SMS sau coduri de înrolare în Google Pay/Garmin Pay.
- Dacă ai suspiciuni sau ai divulgat date confidențiale, sună de urgență la OTP Bank – 022 256 456 pentru blocarea cardului, contului și a aplicației OTP Internet & Mobile Banking.
- Activează SMS Banking și OTP Internet & Mobile Banking pentru a te proteja suplimentar și pentru a monitoriza orice tranzacție/starea conturilor tale.

Atunci când te confrunți cu situații suspecte, sesizează-ne sau contactează-ne pentru a clarifica situația.
Fii vigilent, prudent și informat!

În cazul în care ai fost victima unei tentative de fraudă, informează-ne cât mai rapid și solicită blocarea cardului.
Te îndemnăm să ne scrii direct, apăsând pe butonul verde de mai jos.

Frauda: Investiții false – „profit rapid și garantat”

Ce este?

Este o schemă prin care escrocii încearcă să te convingă să investești bani în afaceri fictive, promițându-ți câștiguri mari și rapide, fără riscuri.

Cum funcționează?

- Escrocii promovează „investiții sigure” pe rețele sociale (Facebook, Telegram etc.), de obicei în criptomonede sau platforme de trading.
- Ești rugat(ă) să completezi un formular cu date personale și bancare.
- Primești un apel de la un „broker” sau „specialist” care te convinge să investești o sumă mică, apoi să continui cu sume tot mai mari.
- Ți se cere să instalezi aplicații, să accesezi linkuri sau să trimiți copii ale actelor.
- Soldurile „câștigate” sunt fictive – escrocii doar simulează profitul pentru a te încuraja să investești mai mult.
- Banii ajung la „cărăuși de bani” care îi retrag și îi transferă mai departe, pierzându-se urma acestora.

Cum te protejezi?

- Tratează cu scepticism ofertele care promit îmbogățire rapidă.
- Nu completa chestionare cu date personale sau bancare.
- Nu accepta să instalezi aplicații la indicația unei persoane necunoscute.
- Refuză să trimiți copii ale actelor sau să divulgi parole.
- Nu efectua tranzacții la ghidajul cuiva prin telefon.
- Dacă ai suspiciuni sau ai divulgat date confidențiale, sună de urgență la OTP Bank – 022 256 456 pentru blocarea cardului, contului și a aplicației OTP Internet & Mobile Banking.
- Activează SMS Banking și OTP Internet & Mobile Banking pentru a te proteja suplimentar și pentru a monitoriza orice tranzacție/starea conturilor tale.

Atunci când te confrunți cu situații suspecte, sesizează-ne sau contactează-ne pentru a clarifica situația.
Fii vigilent, prudent și informat!

În cazul în care ai fost victima unei tentative de fraudă, informează-ne cât mai rapid și solicită blocarea cardului.
Te îndemnăm să ne scrii direct, apăsând pe butonul verde de mai jos.

Frauda: Romance

Ce este?

Este un tip de fraudă emoțională prin care escrocii îți câștigă încrederea într-o relație online, doar pentru a obține bani sau date confidențiale.

Cum funcționează?

- Ești contactat pe rețele sociale, WhatsApp, Messenger, Viber ș.a.
- Comunicarea devine tot mai personală, iar încrederea se construiește în timp – uneori săptămâni sau chiar luni.
- După ce se creează o legătură emoțională, escrocul îți cere bani sau date bancare sub pretextul unei situații urgente: boală, accident, probleme financiare sau ajutor pentru o cauză umanitară.
- Solicitările devin din ce în ce mai frecvente și sumele cresc progresiv.
- În unele cazuri, victimele ajung să transfere bani altor victime, fără să știe că sunt implicate într-o schemă de fraudă.

Cum te protejezi?

- Verifică identitatea persoanelor cu care intri în contact online solicitând informații suplimentare sau verificând informațiile din profil.
- Nu divulga date cu caracter personal, datele bancare sau financiare persoanelor necunoscute.
- Tratează cu scepticism solicitările urgente de bani și fii atent la scuzele de a evita întâlnirea în realitate.
- Utilizează cu prudență platformele online de socializare și evită dezvăluirea informațiilor personale
- Dacă ai suspiciuni sau ai divulgat date confidențiale, sună de urgență la OTP Bank – 022 256 456 pentru blocarea cardului, contului și a aplicației OTP Internet & Mobile Banking.
- Activează SMS Banking și OTP Internet & Mobile Banking pentru a te proteja suplimentar și pentru a monitoriza orice tranzacție/starea conturilor tale.

Atunci când te confrunți cu situații suspecte, sesizează-ne sau contactează-ne pentru a clarifica situația.
Fii vigilent, prudent și informat!

În cazul în care ai fost victima unei tentative de fraudă, informează-ne cât mai rapid și solicită blocarea cardului.
Te îndemnăm să ne scrii direct, apăsând pe butonul verde de mai jos.

Frauda: Livrarea coletului

Ce este?

O fraudă frecventă prin care primești un SMS sau mesaj cu un link pentru „corectarea adresei de livrare a coletului”.

Cum funcționează?

- Mesajul conține un link care duce către un site fals ce imită Poșta Moldovei, Nova Poshta etc.
- Ți se cere să introduci datele cardului și să achiți o „taxă” simbolică (ex: 5 lei).
- După introducerea datelor, apare o „eroare”, iar datele deja sunt compromise.
- Dacă ai introdus și parola de înrolare a cardului în Google Pay sau Garmin Pay primit prin SMS de la Bancă, escrocii pot folosi cardul tău pentru a efectua tranzacții frauduloase.

Cum te protejezi?

- Nu accesa link-uri din mesaje suspecte și nu completa datele cardului pe site-uri necunoscute sau neverificate.
- Nu divulga nimănui datele cardului tău bancar (data de expirare a cardului, codul CVV, soldul disponibil pe cont și parolele de securitate recepționate prin SMS de la Bancă), și codurile de activare/înrolare pentru Google Pay sau Garmin Pay.
- Solicită detalii de la compania de curierat, în cazul în care într-adevăr aștepți un colet.
- Dacă ai suspiciuni sau ai divulgat date confidențiale, sună de urgență la OTP Bank – 022 256 456 pentru blocarea cardului, contului și a aplicației OTP Internet & Mobile Banking.
- Activează SMS Banking și OTP Internet & Mobile Banking pentru a te proteja suplimentar și pentru a monitoriza orice tranzacție/starea conturilor tale.

Atunci când te confrunți cu situații suspecte, sesizează-ne sau contactează-ne pentru a clarifica situația.
Fii vigilent, prudent și informat!

În cazul în care ai fost victima unei tentative de fraudă, informează-ne cât mai rapid și solicită blocarea cardului.
Te îndemnăm să ne scrii direct, apăsând pe butonul verde de mai jos.

Frauda: Site-uri de comercializare a bunurilor

Ce este?

Este o metodă de fraudă prin care escrocii se dau drept cumpărători interesați de produsele tale postate pe site-uri de anunțuri.

Cum funcționează?

- După ce publici un anunț pe platforme precum 999.md sau makler.md, ești contactat prin mesaj pe WhatsApp, Viber sau Telegram de persoane care pretind că doresc să cumpere produsul.
- Persoana propune o „metodă sigură de livrare” și trimite un link care duce către un site fals ce imită Poșta Moldovei, Nova Poshta, în care cere să completezi datele cardului bancar.
- După ce introduci datele, escrocii folosesc aceste informații pentru a retrage banii de pe card.
- Aceștia pot insista sau presa să introduci datele „cât mai repede”.

Cum te protejezi?

- Nu divulga nimănui datele tale personale și a cardului tău bancar
- Nu accesa link-uri primite de la persoane necunoscute și nu introdu datele cardului.
- Încheie conversația imediat dacă observi ceva suspect.
- Dacă ai suspiciuni sau ai divulgat date confidențiale, sună de urgență la OTP Bank – 022 256 456 pentru blocarea cardului, contului și a aplicației OTP Internet & Mobile Banking.
- Activează SMS Banking și OTP Internet & Mobile Banking pentru a te proteja suplimentar și pentru a monitoriza orice tranzacție/starea conturilor tale.

Atunci când te confrunți cu situații suspecte, sesizează-ne sau contactează-ne pentru a clarifica situația.
Fii vigilent, prudent și informat!

În cazul în care ai fost victima unei tentative de fraudă, informează-ne cât mai rapid și solicită blocarea cardului.
Te îndemnăm să ne scrii direct, apăsând pe butonul verde de mai jos.

Frauda: Furtul de identitate

Ce este?

Este o formă de fraudă prin care cineva obține și folosește datele tale personale fără acordul tău, pentru a accesa resurse financiare, a deschide conturi sau a contracta servicii în numele tău.

Cum funcționează?

- Datele tale pot fi colectate de pe rețele sociale, din aplicații nesigure sau formulare online false.
- Aceste date pot fi utilizate pentru a crea profiluri false, a comite fraude în mediul online sau pentru a obține acces la alte informații sensibile.

Cum te protejezi?

- Verifică dacă website-ul este securizat înainte de a introduce datele personale.
- Evită să publici prea multe date personale online și verifică periodic setările de confidențialitate.
- Activează autentificarea în doi pași pe conturile online.
- Setează parole complexe și diferite pentru fiecare cont.
- Dacă ai suspiciuni sau ai divulgat date confidențiale, sună de urgență la OTP Bank – 022 256 456 pentru blocarea cardului, contului și a aplicației OTP Internet & Mobile Banking.
- Activează SMS Banking și OTP Internet & Mobile Banking pentru a te proteja suplimentar și pentru a monitoriza orice tranzacție/starea conturilor tale.

Atunci când te confrunți cu situații suspecte, sesizează-ne sau contactează-ne pentru a clarifica situația.
Fii vigilent, prudent și informat!

În cazul în care ai fost victima unei tentative de fraudă, informează-ne cât mai rapid și solicită blocarea cardului.
Te îndemnăm să ne scrii direct, apăsând pe butonul verde de mai jos.

Fraudă: Cărăușii de bani

Ce este?

Persoanele care transferă bani obținuți în mod ilegal către alte persoane și în alte conturi, în schimbul unui comision, cu intenția de a pierde urma beneficiarului real.

Cum funcționează?

- Primești o ofertă de „job online” prin rețele sociale sau email.
- Ți se cere să deschizi un cont bancar sau să folosești contul propriu pentru a primi și retrimite bani.
- Sumele provin din fraude, iar tu devii intermediarul (cărăușul), primind un comision.

Cum te protejezi?

- Nu deschide conturi bancare pentru persoane necunoscute.
- Refuză orice ofertă care implică primirea și transferul de bani, și nu răspunde mesajelor sau apelurilor în care ți se promite o sumă de bani pentru tranzacțiile în numele altor persoane.
- Dacă ai suspiciuni sau ai divulgat date confidențiale, sună de urgență la OTP Bank – 022 256 456 pentru blocarea cardului, contului și a aplicației OTP Internet & Mobile Banking.
- Activează SMS Banking și OTP Internet & Mobile Banking pentru a te proteja suplimentar și pentru a monitoriza orice tranzacție/starea conturilor tale.

Atunci când te confrunți cu situații suspecte, sesizează-ne sau contactează-ne pentru a clarifica situația.
Fii vigilent, prudent și informat!

În cazul în care ai fost victima unei tentative de fraudă, informează-ne cât mai rapid și solicită blocarea cardului.
Te îndemnăm să ne scrii direct, apăsând pe butonul verde de mai jos.

Fraudă: Accidentul

Ce este?

Este o metodă de manipulare prin care ești apelat de o persoană care pretinde că un membru al familiei tale a avut un accident și are nevoie urgentă de bani.

Cum funcționează?

- Escrocii sună cu număr ascuns, prezentându-se drept polițiști, avocați sau medici și comunică despre faptul că o rudă apropiată este implicată într-un accident grav și trebuie „ajutată” de urgență.
- Ți se cere să transferi bani într-un cont sau să-i înmânezi unui intermediar.
- Presiunea emoțională este mare, iar apelul este urgent și alarmist.

Cum te protejezi?

- Închide imediat apelul și contactează ruda în cauză.
- Nu transfera bani și nu oferi informații personale sau financiare.
- Anunță imediat Poliția.
- Dacă ai suspiciuni sau ai divulgat date confidențiale, sună de urgență la OTP Bank – 022 256 456 pentru blocarea cardului, contului și a aplicației OTP Internet & Mobile Banking.

Atunci când te confrunți cu situații suspecte, sesizează-ne sau contactează-ne pentru a clarifica situația.
Fii vigilent, prudent și informat!

În cazul în care ai fost victima unei tentative de fraudă, informează-ne cât mai rapid și solicită blocarea cardului.
Te îndemnăm să ne scrii direct, apăsând pe butonul verde de mai jos.

Frauda: Moștenirea

Ce este?

Este un tip de scam prin care primești un email în care ți se spune că ești moștenitorul unei averi uriașe, dar pentru a o obține trebuie să plătești o „taxă”.

Cum funcționează?

- Mesajul vine de la un pretins avocat.
- Povestea sună credibil: un milionar decedat, fără rude, cu același nume de familie.
- Ți se cere să efectuezi un transfer spre o destinație necunoscută: „comision pentru a putea primi moștenirea”.
- După ce trimiți banii, persoana dispare, iar moștenirea nu există.

Cum te protejezi?

- Verifică identitatea persoanelor cu care intri în contact online solicitând informații suplimentare sau verificând informațiile din profil.
- Nu divulga date cu caracter personal, datele bancare sau financiare persoanelor necunoscute.
- Tratează cu scepticism mesajele cu promisiuni exaggerate și nu trimite bani pentru „moșteniri” de la necunoscuți.
- Raportează schema de fraudă precum și eventualele dubii cu privire la autenticitatea unei persoane online către autorități, pentru a contribui la identificarea infractorilor.
- Dacă ai suspiciuni sau ai divulgat date confidențiale, sună de urgență la OTP Bank – 022 256 456 pentru blocarea cardului, contului și a aplicației OTP Internet & Mobile Banking.
- Activează SMS Banking și OTP Internet & Mobile Banking pentru a te proteja suplimentar și pentru a monitoriza orice tranzacție/starea conturilor tale.

Atunci când te confrunți cu situații suspecte, sesizează-ne sau contactează-ne pentru a clarifica situația.
Fii vigilent, prudent și informat!

În cazul în care ai fost victima unei tentative de fraudă, informează-ne cât mai rapid și solicită blocarea cardului.
Te îndemnăm să ne scrii direct, apăsând pe butonul verde de mai jos.

Fraudă: Creditul

Ce este?

Este o schemă prin care ți se promite un credit rapid și accesibil, dar ți se cere să plătești „taxe” în avans, fără ca împrumutul să existe în realitate.

Cum funcționează?

- Ești contactat prin email sau rețele de socializare și ți se oferă un credit, fără verificare de bonitate, și ți se cere să plătești în avans comisioane în scopul acoperirii „costurilor administrative” ale cererii de împrumut.
- De fapt, în spatele acestor „împrumuturi” nu există instituții financiare. Sumele sunt trimise în mai multe conturi diferite, iar după plată, fraudatorii dispar.

Cum te protejezi?

- Fii prudent la ofertele de credit atractive, care solicită minim infomații și documente
- Verifică identitatea și reputația companiei înainte de a accepta orice ofertă.
- Fă o pauză și analizează situația înainte de a transfera sume de bani.
- Dacă ai suspiciuni sau ai divulgat date confidențiale, sună de urgență la OTP Bank – 022 256 456 pentru blocarea cardului, contului și a aplicației OTP Internet & Mobile Banking.
- Activează SMS Banking și OTP Internet & Mobile Banking pentru a te proteja suplimentar și pentru a monitoriza orice tranzacție/starea conturilor tale.

Atunci când te confrunți cu situații suspecte, sesizează-ne sau contactează-ne pentru a clarifica situația.
Fii vigilent, prudent și informat!

În cazul în care ai fost victima unei tentative de fraudă, informează-ne cât mai rapid și solicită blocarea cardului.
Te îndemnăm să ne scrii direct, apăsând pe butonul verde de mai jos.

Frauda: Vishing (Inginerie Socială)

Ce este?

Vishing (voice phishing) este o tentativă de fraudă prin telefon. Escrocii sună și se prezintă drept angajați ai unei bănci sau ai operatorului de telefonie mobilă, pentru a obține date confidențiale sau a te convinge să faci un transfer.

Cum funcționează?

- Primești un apel aparent legitim, de pe un număr care seamănă cu cel al unui Call Centru.
- Escrocii se prezintă drept angajații băncii, spun că s-a făcut o tranzacție suspectă de pe contul tău și că trebuie „să salvezi banii” transferându-i într-un cont „sigur”.
- Îți cer datele cardului, parolele de securitate și detaliile despre soldul disponibil pentru a bloca transferul.
- În cazul în care primesc datele de card și parolele de securitate solicitate, banii sunt retrași din cont prin transfer P2P sau prin achitări online.

Cum te protejezi?

- Banca nu va solicita niciodată să comunici datele cardului, parolele securizate expediate prin SMS, parolele de acces sau transferarea mijloacelor bănești pe un cont, indiferent care ar fi pretextul.
- Fii vigilent și tratează cu suspiciune orice apel prin care ți se solicită date personale, chiar dacă numărul de telefon seamănă cu cel al Băncii, sau ești contactat de serviciul de Securitate Bancară.
- Dacă primești apeluri telefonice în care ți se solicită să furnizezi date personale, închide telefonul și contactează banca, folosind de preferință un alt dispozitiv telefonic decât cel pe care ai fost apelat;
- Fii rezervat față de apelanții necunoscuți! Este recomandat să setezi ca toate apelurile ce provin de la numere necunoscute să fie blocate sau redirecționate către căsuța vocală.
- Dacă ai suspiciuni sau ai divulgat date confidențiale, sună de urgență la OTP Bank – 022 256 456 pentru blocarea cardului, contului și a aplicației OTP Internet & Mobile Banking.
- Activează SMS Banking și OTP Internet & Mobile Banking pentru a te proteja suplimentar și pentru a monitoriza orice tranzacție/starea conturilor tale.

Atunci când te confrunți cu situații suspecte, sesizează-ne sau contactează-ne pentru a clarifica situația.
Fii vigilent, prudent și informat!

În cazul în care ai fost victima unei tentative de fraudă, informează-ne cât mai rapid și solicită blocarea cardului.
Te îndemnăm să ne scrii direct, apăsând pe butonul verde de mai jos.

Frauda: Smishing

Ce este?

Smishing este o tentativă de fraudă prin mesaje SMS, care te îndeamnă să accesezi linkuri periculoase sau să trimiți date personale.

Cum funcționează?

- Primești un SMS cu un mesaj tentant sau alarmant, cum ar fi: „Ai câștigat un premiu!”, „Confirmă plata” sau „Transferul tău e în așteptare”.
- În conținutul mesajului ți se solicită să oferi date personale și bancare: numărul cardului, data expirării, codul CVV/CVC2, parole de Ssecuritate ș.a.
- Uneori, escrocii se dau drept cumpărători interesați de produsele din anunțul publicat pe platforme precum 999.md sau makler.md și îți cer să trimiți datele cardului „pentru a-ți transfera banii”.
- Alte situații implică mesaje trimise de pe conturi false ale prietenilor sau cunoștințelor (de pe rețele sociale), care îți solicită ajutor financiar sau detalii bancare.

Cum te protejezi?

- Nu transmite date personale, poze ale cardului sau date de autentificare, parole securizate către alte persoane/la numere de telefon sau prin mesaje pe rețelele de socializare;
- Nu accesa link-urile suspecte pentru efectuarea transferului, pentru achitarea avansului/arvunei;
- Dacă ai suspiciuni sau ai divulgat date confidențiale, sună de urgență la OTP Bank – 022 256 456 pentru blocarea cardului, contului și a aplicației OTP Internet & Mobile Banking.
- Activează SMS Banking și OTP Internet & Mobile Banking pentru a te proteja suplimentar și pentru a monitoriza orice tranzacție/starea conturilor tale.

Atunci când te confrunți cu situații suspecte, sesizează-ne sau contactează-ne pentru a clarifica situația.
Fii vigilent, prudent și informat!

În cazul în care ai fost victima unei tentative de fraudă, informează-ne cât mai rapid și solicită blocarea cardului.
Te îndemnăm să ne scrii direct, apăsând pe butonul verde de mai jos.

Frauda: Phishing

Ce este?

Phishing-ul este o metodă de fraudă prin email sau SMS, în care se solicită date de identificare, autentificare sau se încurajează accesarea unor link-uri în scopul confirmării datelor.

Cum funcționează?

- Primești un mesaj care pare identic cu cele pe care le primești de la instituția în care activezi, în care se utilizează un limbaj ce sugerează urgența sau obligativitatea și deseori vine de la presupuse autorități sau persoane din conducere pentru a influența acțiunea imediată.
- Mesajul poate conține un link ce direcționează către un site fals, dar cu aspect practic identic cu cu cele ale băncilor, pe care ți se solicită datele personale și de autentificare, precum: nume și prenume, adresa, numărul cardului, data expirării, codul CVV, parole de securitate, cod numeric personal, număr telefon mobil, etc., utilizate ulterior în mod ilegal de infractori pentru a efectua tranzacţii din numele tău.

Cum te protejezi?

- Nu accesa link-uri din emailuri suspecte și nu efectuaţi plăţi pe site-uri necunoscute.
- Verifică adresa expeditorului – OTP Bank trimite emailuri doar prin intermediul domeniului @otpbank.md
- Verifică greșelile de exprimare: deseori, mesajele de phishing conțin greșeli, deoarece infractorii nu sunt mereu vorbitori nativi sau au utilizat un sistem de traducere automată de tipul Google Translate, care nu traduce mereu corect.
- Nu divulga nimănui datele cardului tău bancar (data de expirare a cardului, codul CVV, soldul disponibil pe cont și parolele de securitate recepționate prin SMS de la Bancă), și codurile de securitate.
- Dacă ai accesat link-uri sau ai descărcat fișiere din astfel de email-uri:

- Modifică parolele pentru aplicații și conturi online de pe un alt dispozitiv decât cel de pe care ai accesat emailul.
- Instalează un program antivirus licenţiat pe pe PC sau laptop, pentru o protecție suplimentară.
- Direcționează mesajul cât mai curând către SectiaSecuritateaCardurilorBancare@otpbank.md și ssi@otpbank.md pentru a ajuta la identificarea autorilor atacului.

- Dacă ai suspiciuni sau ai divulgat date confidențiale, sună de urgență la OTP Bank – 022 256 456 pentru blocarea cardului, contului și a aplicației OTP Internet & Mobile Banking.
- Activează SMS Banking și OTP Internet & Mobile Banking pentru a te proteja suplimentar și pentru a monitoriza orice tranzacție/starea conturilor tale.

Atunci când te confrunți cu situații suspecte, sesizează-ne sau contactează-ne pentru a clarifica situația.
Fii vigilent, prudent și informat!

În cazul în care ai fost victima unei tentative de fraudă, informează-ne cât mai rapid și solicită blocarea cardului.
Te îndemnăm să ne scrii direct, apăsând pe butonul verde de mai jos.

Frauda: Card Skimming

Ce este?

Skimming-ul este o fraudă prin care datele cardului și codul PIN sunt copiate ilegal, folosind dispozitive instalate discret pe bancomate sau terminale POS (card reader cunoscut sub denumirea de dispozitiv de skimming, mici camere spion, cât şi tastaturi PIN false). Informațiile astfel obținute sunt folosite pentru a crea copii ale cardului și a efectua tranzacții fără știrea ta.

Cum funcționează?

- Infractorii montează dispozitive speciale pe bancomate sau POS-uri, care captează informaţia de pe banda magnetică a cardului şi despre introducerea codului PIN.
- Informațiile sustrase sunt ulterior utilizate pentru a reproduce carduri falsificate/contrafăcute și pentru a fi folosite în efectuarea tranzacțiilor frauduloase.
- În unele cazuri, dispozitivele transmit datele cardului şi a PIN-ului prin Bluetooth către un laptop la o locaţie la distanţă. Această informaţie poate fi apoi trimisă cu uşurinţă oriunde în lume, pentru o producere rapidă de carduri false.

Cum te protejezi?

- Alege un bancomat sigur și nu utiliza bancomatele cu semne vizuale sau avertismente plasate în exces pe ele, dat fiind faptul că acestea sunt deseori utilizate de către infractori.
- Când este posibil, utilizează bancomatele din interiorul băncilor, altor clădiri sau zone închise, în locul celor amplasate în stradă. Bancomatele amplasate în stradă sunt mult mai facil accesate de infractori.
- Asigură-te că oamenii care stau în coada de aşteptare la bancomat se află la o distanţă corespunzătoare faţă de tine. Fii precaut la propunerile dubioase de ajutor la utilizarea bancomatului, chiar dacă cardul tău este blocat sau întâmpini alte tipuri de dificultăţi. Nu lăsa pe nimeni să-ţi distragă atenţia. Renunţă la efectuarea tranzacției în situaţia în care în apropierea bancomatului se află persoane dubioase.
- Acoperă tastatura cu mâna, în aşa fel încât codul tău PIN să nu fie înregistrat de o camera ascunsă sau de o persoană care captează informaţia ta. Niciodată nu dezvălui nimănui codul PIN.
- PIN-ul este strict personal şi confidenţial şi nu trebuie să fie dezvăluit sub niciun pretext (inclusiv pentru blocarea cardului), nici chiar funcţionarilor bancari sau organelor de poliţie. Pentru identificarea de către bancă, trebuie să fie folosită doar parola declarată în cererea de emitere a cardului.
- Analizează bancomatul și dacă partea frontală a bancomatului arată diferit în comparaţie cu altele din zonă (spre exemplu, acesta are o oglindă suplimentară pe faţă), are un strat lipicios (posibil de la un dispozitiv ataşat la acesta) dacă prezintă urme de vandalism, adeziv, dispozitive conectate – utilizează un bancomat diferit şi notifică banca despre constatările tale.
- Dacă vizitezi un bancomat necunoscut care nu se află în interiorul băncii, fii precaut la orice aparenţă diferită sau neobişnuită a card reader-ului (cititor de carduri). Dacă slot-ul de inserţie al cardului arată neobişnuit/voluminos încearcă să îl împingi cu mâna. În cazul în care ceva a fost lipit de card reader-ul real, acesta se va mişca sau chiar va cădea. Dispozitivul de reţinere a cardului sau numerarului trebuie să fie lipit de card reader sau de bancomat. Dacă bancomatul pare a avea orice blocaj în slot-ul de inserţie a cardului ori pe tastatura – nu-l folosi. Anulează tranzacţia. Niciodată nu încerca să demontezi dispozitivul suspectat.
- Chiar dacă eşti familiarizat cu un bancomat, fii foarte atent la caracteristici diferite şi neobişnuite de pe tastura bancomatului. Daca o tastatură de introducere PIN falsă este alipită celei originale va aparea “incorect atasată”, fiind mutata puţin înapoi şi înainte.
- Atrage atenţia dacă sunt montate alte camere suplimentare decât cele de bază şi evidente pentru bancomat.
- Raportează imediat reţinerea cardului de către bancomat. Dacă ai posibilitate, nu părăsi bancomatul şi apelează banca de la bancomatul unde ţi-a fost reţinut cardul. Suplimentar poţi informa forţele de ordine locale.
Serviciul Contact Center: + (373 22) 256 456, activ 24/24.
- Este recomandabil să anunţi banca la care te deserveşti despre un risc potenţial la care e supus contul tău, dacă bancomatul utilizat nu distribuie numerarul fie din cauza lipsei de numerar, acesta poate fi fals sau pot fi instalate dispozitive de tip cash trapping (placă metalică falsă instalată deasupra shutter-ului) cu scopul de a bloca eliberarea numerarului. Bancnotele se lipesc de adezivul de pe placa instalată peste shutter și clientul nu reușește să retragă numerarul. După plecarea clientului, infractorul se apropie si retrage numerarul blocat.
- Dacă utilizezi un bancomat care nu aparţine băncii (deseori în staţiile de deservire şi în locuri publice) fii atent la taxele suplimentare. Bancomatele private care nu sunt asociate direct cu banca obţin profit din comisioane. Dacă nu se indică perceperea comisioanelor suplimentare, atunci bancomatul respectiv ar putea fi fraudulos.
- Revizuieşte extrasele de cont pentru orice operaţiune pe care nu o recunoşti. În timp ce majoritatea fraudelor se comit foarte rapid, unele dintre acestea nu au loc săptămânal sau lunar după ce informaţia cardului tău este captată. Revizuirea frecventă reduce impactul potenţial de comitere a fraudelor.
- Dacă ai pierdut cardul bancar, ţi-a fost sustras de cineva sau dacă observi operaţiuni frauduloase în contul tău, anunţă imediat banca despre incident pentru a preveni o eventuală pierdere.
- Dacă ai suspiciuni sau ai divulgat date confidențiale, sună de urgență la OTP Bank – 022 256 456 pentru blocarea cardului, contului și a aplicației OTP Internet & Mobile Banking.
- Activează SMS Banking și OTP Internet & Mobile Banking pentru a te proteja suplimentar și pentru a monitoriza orice tranzacție/starea conturilor tale.

Atunci când te confrunți cu situații suspecte, sesizează-ne sau contactează-ne pentru a clarifica situația.
Fii vigilent, prudent și informat!

În cazul în care ai fost victima unei tentative de fraudă, informează-ne cât mai rapid și solicită blocarea cardului.
Te îndemnăm să ne scrii direct, apăsând pe butonul verde de mai jos.

Frauda: Email Spoofing

Ce este?

Spoofing-ul presupune trimiterea de emailuri cu adrese false, prin care se încearcă obținerea datelor personale, se urmărește compromiterea sau infectarea dispozitivului cu aplicații malițioase.

Cum funcționează?

- Primești un mesaj de la o adresa de email, care este diferită de numele expeditorului.
- Emailul conține un link sau fișier atașat.
- Textul mesajului solicită să accesezi documentul sau să accesezi link-ul.
- Expeditorul nu lasă date de contact.

Cum te protejezi?

- Verifică identitatea persoanei / instituției de la care ai primit mesajul electronic suspect.
- Dacă primești un răspuns la un mesaj pe care nu l-ai trimis, cel mai probabil ești victima unui atac.
- Nu accesa link-uri și nu deschide/descărca fișiere din emailuri dubioase.
- Dacă totuși ai accesat cel puțin un link sau ai descărcat fișierul, nu introdu nicăieri date cu caracter personal, date financiare, nume de utilizator sau parole de acces.
- Dacă ai suspiciuni sau ai divulgat date confidențiale, sună de urgență la OTP Bank – 022 256 456 pentru blocarea cardului, contului și a aplicației OTP Internet & Mobile Banking.
- Activează SMS Banking și OTP Internet & Mobile Banking pentru a te proteja suplimentar și pentru a monitoriza orice tranzacție/starea conturilor tale.

Atunci când te confrunți cu situații suspecte, sesizează-ne sau contactează-ne pentru a clarifica situația.
Fii vigilent, prudent și informat!

În cazul în care ai fost victima unei tentative de fraudă, informează-ne cât mai rapid și solicită blocarea cardului.
Te îndemnăm să ne scrii direct, apăsând pe butonul verde de mai jos.

Frauda: Tombole și oferte fictive

Ce este?

Escrocii creează campanii (oferte/concursuri/tombole) promovate în general prin intermediul rețelelor de socializare (inclusiv marcate ca publicații sponsorizate). Acestea publicații conțin texte și imagini care îndeamnă utilizatorii să se inregistreze în concursuri sau tombole pentru a beneficia de premii și oferte speciale.

Cum funcționează?

- Vezi o postare sponsorizată care anunță o tombolă, concurs sau ofertă limitată, iar pentru a participa, ți se cere să distribui publicația sau dacă ai accesat link-ul, să completezi datele cardului bancar.
- Aceste oferte de fapt sunt false, iar produsele achiziționate prin această metodă de obicei:
- Nu vor fi niciodată livrate;
- Datele de securitate ale cardului bancar vor fi reținute și utilizate la inițierea de tranzacții neautorizate.

Cum te protejezi?

- Verifică recenziile de pe site-ul comerciantului (accesând securizat și de pe alt dispozitiv), paginile de pe Facebook, Instagram, LinkedIN pentru a te asigura de veridicitatea comerciantului înainte de a efectua orice acțiune și îndeosebi plată;
- Mereu actualizează aplicațiile din calculator și de pe orice dispozitiv conectat la contul tău la ultima versiune disponibilă;
- Asigură-te că browserul, antivirusul și sistemul de operare, la fel, sunt actualizate la ultima versiune;
- Nu accesa direct și de nicăieri niciun link.
- Dacă ai suspiciuni sau ai divulgat date confidențiale, sună de urgență la OTP Bank – 022 256 456 pentru blocarea cardului, contului și a aplicației OTP Internet & Mobile Banking.
- Activează SMS Banking și OTP Internet & Mobile Banking pentru a te proteja suplimentar și pentru a monitoriza orice tranzacție/starea conturilor tale.

Atunci când te confrunți cu situații suspecte, sesizează-ne sau contactează-ne pentru a clarifica situația.
Fii vigilent, prudent și informat!

În cazul în care ai fost victima unei tentative de fraudă, informează-ne cât mai rapid și solicită blocarea cardului.
Te îndemnăm să ne scrii direct, apăsând pe butonul verde de mai jos.